Kako da se hranite za vrijeme gripa

Zbog smanjenog apetita tokom bolesti, nutricionisti preporučuju određenu hranu i pića za jačanje imuniteta i ublažavanje simptoma

Šta da jedete onda kada vam se ništa ne jede? Kada imate grip, jedini pravi lijek su odmor i vrijeme – ne postoje hrana ili piće koji će učiniti da vaši simptomi magično nestanu. Ali, ako se budete dovoljno hidrirali i konzumirali hranu bogatu nutrijentima, to može da vam pomogne da se ne osjećate lošije nego inače, te može da umanji neprijatan osjećaj i ubrza oporavak.
Zbog smanjenog apetita tokom gripa, nutricionisti preporučuju određenu hranu i pića koje bi trebalo konzumirati kako bi se ojačao imunološki sistem i ublažili simptomi. Evo šta preporučuju na osnovu istraživanja i ličnog iskustva.

Pića s elektrolitima “Ostati hidriran najvažnija je stvar kada bolujete od gripa, pogotovo ako imate povišenu temperaturu, dijareju ili se znojite”, kaže američka nutricionistkinja Džesika Krendel. Najjednostavnije što možete da učinite je da unosite dovoljno vode, ali odlučite li se za sportska pića bogata elektrolitima ili kokosovu vodu, nadoknadićete izgubljene natrijum i kalijum, kao i nedostatak tečnosti. Pića sa dodatkom ukusa takođe bi mogla da budu privlačnija od obične vode, te ćete možda tako i da unesete više tečnosti. Nutricionisti često ne savjetuju sportske zaslađene napitke osobama koje ne troše puno energije dok vježbaju, ali ukoliko vam se ne konzumira čvrsta hrana, ovo bi mogao da bude najlakši način da unesete neophodne kalorije.

Zeleni čaj Još jedan način da ostanete hidrirani je da pijete vruć čaj. “Grip obično zahvata gornje disajne organe, te će konzumiranje toplih ili vrućih napitaka da poboljša njihovu prohodnost”, kaže Rena Zelig, profesorka nutricionističkih nauka. “Takođe može pomoći ako konzumirate vodu sobne temperature.” Zeligova preporučuje zeleni čaj, koji je bogatiji antioksidansima u odnosu na crni čaj. Dodavanje meda može pomoći kod grlobolje, a i olakšaće kašalj.

Pileća supa s rezancima Reputacija pileće supe s rezancima nije samo obični marketing: so iz supe pomaže hidrataciju i nadoknađuje izgubljeni natrijum, dok povrće obezbjeđuje vitamine i minerale. Piletina će vam obezbijediti proteine, što je važno za ozdravljenje i vraćanje snage nakon preležane bolesti. Neki naučnici čak tvrde da aromatična svojstva pileće supe s rezancima omekšava sluznicu i čisti nazalne puteve, dok su drugi otkrili da pileća supa pomaže u borbi bijelih krvnih zrnaca protiv upale i infekcije.

Pasulj ili grašak Naravno, piletina nije jedini izvor proteina. Alternativni proteini – iz proteinskih napitaka ili drugih namirnica – mogu biti bolja opcija, kažu nutricionisti. Biljni proteini, poput onih iz pasulja i graška, ne moraju nužno da budu teški za stomak. Poput piletine, odlični su za zagrijavanje i hidrataciju organizma.

Jarko obojeno voće i povrće Važno je konzumirati različite antioksidanse, čak iako ste zdravi, kako biste se zaštitili od hroničnih bolesti. Ali, kada ste bolesni i kada vam je imunitet kompromitovan, to je od posebne važnosti. “Nemojte misliti da ćete da ozdravite za dan ukoliko se najedete voća i povrća”, kaže Rena Zelig. “Ali sa sigurnošću znamo da antioksidansi igraju važnu ulogu u očuvanju zdravlja i jačanju imunološkog sistema, pa je to sigurno dobra ideja.” Ova nutricionistkinja preporučuje da odaberete voće i povrće jarkih boja – poput paprika, narandži i bobičastog voća – čime ćete unijeti većinu antioksidansa. Ukoliko vam je oslabio apetit, konzumiranjem voća i povrća unijećete ono što je zaista korisno i zdravo po vaš organizam.

Sok od narandže Antioksidanse možete i da pijete. Sok od narandže dobar je izvor vitamina C, za koji neke studije kažu da skraćuje trajanje gripa. Ali, ako pretjerate, možda ćete se osjećati čak i lošije: Vaš organizam može odjednom da apsorbuje samo određenu količinu vitamina C, a ukoliko ga unesete previše, to može da prouzrokuje gastrointestinalne probleme, upozoravaju nutricionisti. Umjesto da popijete četiri velike čaše soka od narandže, pomiješate decilitar soka sa decilitrom vode. Ostaćete hidrirani, a i unijećete 100% preporučene dnevne doze vitamina C, bez viška šećera ili kalorija.

Govedina Još jedan nutrijent koji želite da unesete kada ste bolesni je cink: studije su pokazale da ovaj mineral pomaže u borbi protiv infekcije, regulišući imunitet, te uzimanje suplemenata cinka može da skrati trajanje gripa. Konzumiranje cinka direktno iz hrane takođe može pomoći, iako su istraživanja malobrojnija u tom području.
Govedina je bogata proteinima i vitaminim B, što takođe može pomoći potpunom oporavku od gripa; 85 grama govedine sadrži oko 7 mg cinka, što je pola preporučene dnevne doze za odrasle.

Đumbir Jela i pića sa đumbirom mogu da umanje stomačne probleme uzrokovane gripom. Istraživanja ukazuju da korijen đumbira ima antiupalna svojstva i pomaže kod mučnine – iako se ta istraživanja uglavnom odnose na mučninu tokom putovanja ili trudnoće, a ne gripa. Đumbir konzumirajte u čajevima i supama ili sami napravite tonik tako što ćete u vodu dodati svježi đumbir.

Integralne žitarice Kada imate grip, nastojte da jedete hranu koja će da vam poveća nivo energije – a vitamini B grupe tu igraju glavnu ulogu. Vitamina B12 ima u jajima, mesu, školjkama i mliječnim proizvodima – ali ukoliko ste vegetarijanac ili ne volite ovakvu vrstu hrane, vitamine B grupe možete da pronađete u integralnim žitaricama, iz hljeba i žitarica za doručak.

GRACIJA 127/mart 2018.

Možda vam se dopada

Komentari

učitavam...