Pjer Karden: Dizajner svijeta budućnosti

“Moj posao je moja strast, moja droga, obožavam ga i nikada neću prestati da radim”, rekao je legendarni francuski dizajner, koji je neumoran u svemu što radi, a čiji je pogled oduvijek bio usmjeren u daleku budućnost

Priredila Snežana Crkvenjaš
Foto AG

Francuski i svjetski poznat dizajner Pjer Karden na modnoj sceni je već 65 godina. Fashion Group International ga je 2011. nagradio zbog izuzetnog doprinosa razvoju modnih trendova, te se i on priključio ranije nagrađenim kolegama, Valentinu, Donateli Versaće i Oskaru de la Renti. Iako modna kuća Pierre Cardin postoji tako dugo, vlasnik je odlučio da je proda jer nema nasljednika, ali nakon toga ne želi u penziju. “Moj posao je moja strast, moja droga, obožavam ga i nikada neću prestati da radim. U njemu uspijevam već decenijama jer sam uspio da Cardin postane brend: stil dođe i nestane za dva-tri mjeseca, a brend ostaje”, izjavio je Karden, čija kompanija vrijedi nekoliko milijardi eura, zapošljava 450 osoba u Parizu i 200.000 u svijetu, u 800 fabrika i preko 800 poslovnica, smještenih u 170 zemalja, čije proizvode kupuje 150 miliona ljudi širom svijeta. Kompanija Cardin godišnje zaradi oko 12 milijardi dolara, a posjeduje više od 500 patenata iz dizajna, arhitekture, oglašavanja…

SPACE AGE ŠIK Nemoguće ga je definisati samo jednom riječju. Pjer Karden je stilist, dizajner, preduzetnik, umjetnik, promoter novih talenata, diplomat i vlasnik lanca restorana Maxim’s, čiji je pogled oduvijek bio usmjeren u daleku budućnost. Višestruko nagrađivani i multitalentovani Karden oduvijek je neumoran u svemu što radi, a sve što dotakne dobije jedinstven i prepoznatljiv karakter. “Odjeća koju preferiram je ona koju stvaram za jedan život koji još ne postoji, za svijet budućnosti. Inspiraciju nalazim u kosmosu, u satelitima, kompjuterima. Moj svijet je potpuno mehanički, a pristup njemu i modi apsolutno naučan.” Kardenov stil bi mogao da se nazove svemirskim, zbog boja i motiva u pitanju je nevjerovatan i jedinstven space age šik, a njegova kreativnost ustvari je bezvremenska, jer nijedan komad ne odaje godinu iz koje potiče. To mu je osiguralo neuobičajeno dugu i izuzetno uspješnu karijeru, s obzirom na prolaznost mode, te da je većina njegovih kolekcija etiketirana kao nepraktična i eksperimentalna.

EVA I ADAM Pjetro Karden rođen je 7. jula 1922. godine u italijanskom mjestu San Bjađo di Kalalta, u blizini Treviza. Dvije godine kasnije, roditelji, poljoprivrednici koji su cijelog života naporno radili, zbog siromaštva izazvanog Prvim svjetskim ratom sele u Francusku. Kao četrnaestogodišnjak najprije počinje raditi kod jednog krojača u Sent-Etjenu, zatim prelazi kod Manbija u Viši, a 1945. odlazi u Pariz. Zapošljava se kod nekoliko pariških krojača, te studira arhitekturu. Upoznao je pisca, reditelja i dizajnera Žana Koktoa, i slikara i scenografa Kristijana Berarda, uz čiju je pomoć kreirao maske i kostime za nekoliko filmova, među kojima je i Ljepotica i zvijer (1946). Nakon što su ga odbili kod Balenciage, Karden je 1946. postao prvi zaposlenik tek nastale modne kuće Christian Dior. Danas legendarni francuski couturier volio je reći da Dior nije bio “čisti kreativac”, kako većina vjeruje, nego, iznad svega, vanserijski sposoban preduzetnik i fantastičan posrednik između svijeta u kojem je živio i sebe samog.
Godine 1950. Karden osniva sopstvenu modnu kuću, počinje da otkriva tajne visoke mode i tri godine kasnije predstavlja prvu kolekciju. Godine 1954. kreirao je dotad neviđenu balon-haljinu, bubble dress, koja je ubrzo postala svjetski modni hit. Krajem pedesetih otvorio je prve dvije prodavnice, Eve za žene i Adam za muškarce, te prvi put otišao u Japan i postao prvi couturier koji je tu daleku zemlju uključio u tržište visoke mode.

VIZIJA BUDUĆNOSTI Karijera Pjetra Kardena, po mnogima najhrabrije figure u istoriji mode, odvijala se u dvije faze. Prva je ona u kojoj je couturier Karden zauzet potragom i načinima uvođenja virtuoznih i nesvakidašnjih elemenata u žensku modu, a druga je ona faza, koja počinje 1966. i koja može da se nazove predvodnicom Space Age stila, čije se karakteristike i svojevrstan zaokret počinju ogledati u dizajniranju namještaja. Njegova kreativnost bila je nevjerovatno inovativna, osmislio je svojevrstan, skoro uniseks stil, prilagodivši ga svijetu na poseban futuristički način. Lajtmotivi većine njegovih kreacija obično su bile geometrijske figure, a materijali eksperimentalni (poput vinila), identifikovao je nove teme, kao što je, naprimjer, haljina-skulptura. Karden majstorski stvara poseban stil života, na svim poljima inspirisan vizijom budućnosti, nastoji da utiče i na njegovu primjenu u dizajniranju namještaja, u čijem stvaranju je učestvovao zajedno sa Stajnerom. Ali, nakon niza uspjeha, od 1966. pa do početka osamdesetih, Kardenove kreacije počinju da se proizvode po licencama širom svijeta, a njihova vrijednost postaje sve upitnija. Ipak, upravo je on taj koji je postavio osnove nove faze u svijetu mode, kojoj kreatori novijih generacija duguju stalnu zahvalnost za neusiljen, prirodan, slobodan i zreo pristup.

HOUTE COUTURE NAMJEŠTAJ  Kardenu je bilo potpuno svejedno na čemu radi, da li crta “rukave jedne večernje haljine ili noge radnog stola”, te je kreirao čitav jedan svijet naseljen stolicama, ormarima, sofama, lampama, policama, krevetima, stolovima, a na čelu s avionom s njegovim potpisom. Magične ideje, sposobne da svakom predmetu ponaosob daju inovativan izgled i svrstaju ga u posebnu, jedinstvenu kategoriju, koju je nazvao Sculptures Utilitaires. To ime nosi kolekcija dizajnerskog namještaja nastala u Studiju Pierre Cardin od sedamdesetih do danas. U pitanju su prave skulpture, savršen spoj dekorativne funkcije i praktičnosti, koje mogu da nađu mjesto i bude upotrebljive u svačijem domu. Godine 1977. Karden je počeo proizvodnju tog haute couture namještaja, kako bi stimulisao kreativnost Francuza i podstaknuo ih na korištenje neuobičajenih materijala i formi. Rezultat je čitava kolekcija elegantnog namještaja, koja je vremenom rasla i dobivala umjetničku vrijednost. Karden se, ustvari, zabavljao posmatrajući komade namještaja kao komade odjeće ili skulpture: “Glupo je namještaj nasloniti na zid, moji komadi su takvi da ih treba vidjeti sa svih strana.” Od ovog koncepta krenula je kreativnost Studija Cardin i sve do danas je neprevaziđena i jedinstvena, nemoguće ju je kopirati. Vremenom se stil kolekcije Sculptures Utilitaires promijenio, naravno, ali je sposobnost da oduševi i iznenadi ostala ista. Zahvaljujući eleganciji i ekskluzivnosti, pojedini komadi iz ove kolekcije bukvalno su obišli svijet, bili izlagani u mnogobrojnim gradovima, a najveći dio je završio u Muzeju Pierre Cardin u Parizu.

NEMA VREMENA ZA STARENJE Mnogi su ga optuživali da je previše komercijalizovao modu, ali možda je Karden, jednostavno, davno prije ostalih naslutio globalizaciju i svoj biznis orijentisao na mnoštvo grupa rasutih širom modnog univerzuma. Njemu je savjest čista, ne žali ni za čim što je u svom dugom i plodonosnom životu učinio, i dalje je aktivan, vitalan, precizan u poslu, a svi koji ga poznaju tvrde da posjeduje čudesnu memoriju, da je zabavan, duhovit i da obožava prepričavati anegdote. On sam voli reći da nema vremena za starenje, jer ima mnogo posla. Ljeti, naprimjer, u mjestu Lakost u Provansi, na jugoistoku Francuske, organizuje teatarski i muzički festival, i to u svom dvorcu čiji je vlasnik nekada bio Markiz de Sad.
Kupio je i obnovio najprije zapušten dvorac 2001. godine, zatim nekoliko okolnih imanja i kuća. Mišljenja stanovnika o njegovom pokušaju da od živopisnog sela napravi mondensko mjesto su podijeljena. Neki su oduševljeni jer Lakost do Kardenovog dolaska nije imao ni kanalizaciju ni javnu rasvjetu, a ima i onih koji kažu da više nikada neće moći da uživaju u miru i tišini zbog predstava, koncerata i gužve na ulicama, koja ponekad podsjeća na parišku. Neke brine i šta će se desiti poslije Kardenove smrti, šta će njegovi nasljednici da učine od seoceta i njegovih 400 stanovnika. “Želim pretvoriti Lakost u jedan mali, kulturni Sen Trope”, izjavio je Pjer Karden koji je do sada u selo uložio preko 20 miliona eura, obnovio je fasade kuća, izgradio nekoliko galerija, kafea, prodavnica, veliko parkiralište, nekoliko restorana… Osim De Sadeovog dvorca, Karden posjeduje rezidenciju u Veneciji čiji je vlasnik bio Đakomo Kazanova, a njegovo ime stoji iza popularnih restorana Maxim’s, kojih, osim Pariza, ima i u Monaku, Ženevi, Pekingu, Tokiju i Šangaju. Sve što ima, Karden je postigao sam, a ovaj pronicljivi poslovni čovjek jedan je od rijetkih koji može da se pohvali kako nikada nije uzeo kredit od banke, uvijek je zaradu ulagao u daljnje poslove i nekretnine, neprestano stvarajući kapital. Godine 1991. UNESCO ga je imenovao ambasadorom dobre volje. Karden je pokrenuo mnogobrojne humanitarne projekte, kao što su kampanje u korist žrtava nuklearne katastrofe u Černobilu, a konstantno podržava Svjetsku organizaciju za istraživanje i prevenciju AIDS-a.

Gracija br. 88, 16.09.2016.

Možda vam se dopada

Komentari

učitavam...