spot_img
spot_img

Boris Ćalić: Odjeća je samo kruna onoga što žena nosi u sebi

spot_img
Razgovarala Marina Strugar
Foto Darko Jovanović, privatna arhiva
Mjesto slikanja Salon namještaja Artefacto

Posebnim senzibilitetom i modnim pristupom na samom početku karijere Boris Ćalić skrenuo je pažnju javnosti na svoj rad. U tom duhu nastavio je da njeguje svoj modni izraz. Talentovani dizajner studirao je na London College of Fashion, gdje je magistrirao 2013. godine, a imao je privilegiju da radi za Roksandu Ilinčić u Londonu. Za master kolekciju predstavljenu na Mjesecu dizajna u Ljubljani osvojio je nagradu za najboljeg kreatora Jugoistočne Evrope, a ovo je samo jedna od niza nagrada i priznanja koje je dobio za svoj rad.
Odluka da se bavi modnim stvaralaštvom uslijedila je postepeno, kao plod likovnog izražavanja, a želja za lijepim postojala je od malena. “Danas, kada gledam svoje crteže dok sam bio dijete, primjećujem da su to većinom bili ženski aktovi i figure. Moj prvi izbor pri odabiru fakulteta je bio grafički dizajn, prva godina bila je opšta gdje sam se susreo i sa predmetom Savremeno odijevanje koji me je veoma zainteresovao. Postepeno sam sve više dobijao entuzijazma i posvećenosti, te su na kraju to primijetili i profesori, koji su me i jednim dijelom nagovorili i savjetovali da svoj dar ispoljim kroz modu. Ubrzo nakon što sam promijenio smjer, moje kape su otišle na beogradski Fashion Week u vidu izložbe, što je bio znak da sam na pravom putu. Tada nisam bio svjestan koliko je modni dizajn kao profesija kompleksan i težak. Međutim, kada jednom uđete u svijet stvaralaštva, iz njega je teško izaći i jedini izbor koji vam je dat je konstantni pokret unaprijed, ponekad u koncentričnim krugovima, rijetko pravolinijski, nekad nepravilan, ali uvijek produktivan”, započinje razgovor crnogorski dizajner koji je nedavno predstavio svoju novu kolekciju na Smotri mode. “Poziv za kotorsku Smotru mode stigao je  u pravo vrijeme, obaveze na fakultetu i rad sa studentima sam završio, tako da sam mogao u potpunosti da se posvetim stvaranju nove kolekcije. Kada stvaram, trudim se da unesem neku novinu u svoj rad i tako proširim svoje znanje, kreativnost i budem bogatiji za novo iskustvo. Ovoga puta sam se opredjelio za tehniku drapiranja, kojom se nisam bavio do sada, i tako sam istupio iz zone komfora u svom izrazu, što nije lako, ali bez konstantnog pokreta unaprijed nema napretka, kao ni dobrih razultata. Velika mi je čast bila biti crnogorski predstavnik ove godine na kotorskoj Smotri mode i rame uz rame predstaviti svoj rad sa inostranim kreatorima, a pritom dobiti i pohvale od njih.”

Da li ste samokritični prema svom radu i šta sebi najčešće zamjerate?
– Revizija mog rada pruža mi zadovoljstvo. Uvijek volim da sagledam svoje stvaralaštvo i vidim šta je moglo drugačije i bolje. Ta zdrava doza konstruktivne samokritike me uvijek tjera da idem naprijed, jer jedino konstantno preispitivanje, testiranje i samokritika donose dizajnu vitalnost i snagu da traži novi izraz i da se konstantno rekreira. Postoji i ona druga strana samokritike koja vas nekad obuzme, pa budete previše nerealni prema sebi i svom radu, a koja vas, nažalost, samo sputava i koči, što sebi najčešće i zamjeram. Osim samokritičnosti, kod mene postoji i doza nestrpljivosti čiji nivo opada sa iskustvom i mojim sazrijevanjem kao osobe i umjetnika.
Čije mišljenje najviše uvažavate kada je riječ o Vašem radu?
– Postoje dvije vrste mišljenja koje želim uvijek da čujem. Jedno dolazi od profesionalnih ljudi iz moje sfere koji su radom, rezultatima i obazovanjem stekli pravo da njihova riječ za mene ima težinu i uticaj, a drugo je da mi je uvijek drago da čujem mišljenje “običnih” ljudi sa kojima se susrećem u životu, a koji su konzumenti mog stvaralaštva.
Uticaj britanske mode je vidljiv u Vašim kreacijama. U kojim sve segmentima se on očitava u Vašem modnom stvaralaštvu?
– Moj kreativni put je počeo mnogo prije nego što sam upisao magistarske studije u Londonu, tako da ne bih mogao da mu dam apsolutnu prevlast i uticaj nad, na primjer, belgijskom školom i dizajnerima koji su imali jak uticaj na razvoj moje estetike. London je tu došao kao jak začin da svoju kreativnost izrazim na što upečatljiviji i avangardniji način, koji se ogledao u korišćenju i poigravanju konstrukcije kroz 3D formu i upotrebu novih tehnloških materijala. Ljepota britanskog stila leži u tome što nije kreirana i diktirana od strane magazina, medija ili estrade kao što je, na žalost, to slučaj kod nas, već je stvarana na ulici.
Koliko je na Vaš pristup uticalo školovanje u Londonu i u kojoj mjeri ta modna scena odgovara Vašem dizajnerskom senzibilitetu?
– Školovanje u Londonu me naučilo profesionalizmu, i dalo mi jasan pogled na to šta se sve zahtjeva od jednog dizajnera da bi bio uspješan. Moj umjetnički izraz mijenjao se tokom godina. Kao što se i sam mijenjam, tako naviru i različite inspiracije. Londonska modna scena je bogata i prihvata dobar dizajn i bez obzira što važi za avangardu modnu scenu moguće je pronaći svoje mjesto. Dizajner sam treba da zaključi koje podneblje, grad ili država mu najviše pružaju osjećaj komfora, pripadnosti i nadahnuća. Mom senzibilitetu, ipak, pripadaju gradovi poput Pariza ili Njujorka.
Koje je najvrednije iskustvo koje ste stekli u toku tog školovanja?
– Mnogo toga, pored sjajnih profesora koji rade u najpoznatijim modnim kućama, kao što su Celine ili Dior, tu je sjajna saradnja sa kolegama koji su se okupili iz svih krajeva svijeta da bi znanje i kreativnost podigli na najviši nivo i bili na jednom od tri najbolja fakulteta na svijetu za modu. Samo iskustvo kroz školovanje me je naučilo da budem borben, da imam jasnu i jaku viziju kada stvaram te da je dizajn jedan svebuhvatan proces koji zahtjeva timski rad i profesionalizam.
Imali ste mogućnost da osjetite kako funkcioniše modni svijet iznutra. Da li vladaju surova pravila i koja saznanja ste stekli radom za poznate modne kuće?
– U početku su prema vama rezervisani i na distanci. S vremenom, kako vas upoznaju i uvjere se da ste tu zato što vrijedite, mijenjaju stav. Lagao bih ako bih vam rekao da nije okrutno i stresno raditi u okruženju sa vukovima gdje je takmičarski duh konstantno prisutan. Samo ukoliko naporno radite, vjerujete u sebe i ne gledate sa strane možete uspjeti da se nosite sa svim lošim stranama ovog posla.
Planirate li da karijeru fokusirate na domaće tržište ili težite da se ostvarite u inostranstvu?
– Uspjeh ne dolazi preko noći, potrebno je jako puno rada, odricanja i strpljenja da biste vidjeli prave rezultate i istakli se na pravi način. Karijeru gradim marljivo i strpljivo bez lakih prečica i instant trikova, da bih mogao jednog dana sebe da pogledam u ogledalu i kažem – Bravo, za uspjeh koji sam postigao isključivo radom i talentom. Fokus usmjeravam na inostrano tržište zbog estetike koju gajim, kao i zbog većeg tržišta i mogućnosti koje pruža. Međutim, posebno mi je zadovoljstvo da vidim svoje kreacije kako žive na ulicama moga grada.
Kakvi su preduslovi za uspjeh na inostranoj modnoj sceni?
– Da biste uspjeli od vas se zahtjeva rad na više polja i više različitih vještina od crtačke kojom izražavate svoju kreativnost i likovnost, do rada na kompjuterskim programima za crtanje, zatim tehničke vještine kao što su konstrukcija i šivenje, kao i  znanje i rad sa materijalima i tekstilnim dizajnom. Bitno je imati dobro razvijenu verbalnu komunikaciju i znati predstaviti svoj koncept i viziju, a najbitnije je izgraditi prepoznatljiv stil i autorski pečat, za šta je potrebno jako puno rada i vremena. Vaš stvaralački indentitet je sve ono što vas okružuje kao što su knjige, muzika koju slušate, mjesta na koja izlazite, jer kao dizajner potrebno je raditi na opštoj kulturi, biti u toku sa modnim inovacijama, novim tehnologijama izrade, a sve to da biste na kraju mogli postavljati trendove, a ne slijepo ih pratiti. Takođe, faktor sreće igra važnu ulogu, da bi neko primijetio vaš rad i podržao vašu viziju.
Kako izgleda Vaš proces stvaranja?
– Modno stvaralaštvo je cjelovit proces koji ima svoje draži. Najviše mi prija i raduje proces od stvaranja skice do njenog transponovanja i igranja, u realni 3d model koji nekad igrom i radom ode u sasvim neočekivanom pravcu. A kao kruna toga, svojim kreativnim impulsom stvaram priču koja počinje da živi tek kada zavede tijelo koje u njemu prepoznaje dio svoje Tajne, otkrivajući je sebi i svjetu. E, tada je magija potpuna.
Koliko cijenite personalizaciju u modi i oblačenju?
– Upravo je personalizacija jedna od najbitnih stvari u iskazivanju kreativnosti i mašte putem mode. Biti indvidualan, ne pratiti slijepo trendove, jer odjeća dođe samo kao kruna ili ukras onoga što žena nosi u sebi.  Trudim se da svoje klijente dobro upoznam i kroz druženje spoznam iskru posebnosti koju svako od njih nosi, te tim putem omogućim da njihova posebnost kroz moje komade zablista na pravi način.
Šta biste izdvojili kao Vaš kreatorski pečat?
– Jasne i čiste linije, neutralne boje, precizna konstrukcija, i poigravanje sa muško- ženskim principom.
Zašto volite što ste modni dizajner?
– Kao stvaralac imam usađenu želju za traganjem, proučavanjem i spoznajom svijeta oko sebe, kao što je nad ulazom u Apolonov hram u Delfima rečeno “Čovječe, spoznaj samog sebe”, sa druge strane, na unutrašnjoj strani tih vratnica čitamo: “I spoznaćeš svijet i Boga”. Ljepota mog poziva je u tome da kroz modu i istoriju kostima proučavate samog čovjeka, povezujete i pravite slagalicu. Upravo odjeća je najbolji odraz vremena u kojem živimo, i kroz njeno proučavanje vidite političku, ekonomsku, socijalnu situaciju i uslove u kojima je ta odjeća stvarana, te duh samog vremena, likovnu scenu tog perioda, kao i čovjekov pogled na život i njegovu filozofiju.
Šta volite da radite kada se ne bavite modom i stvaranjem?
– Trudim se da svoj kreativni univerzum proširujem i oplemenjujem. Imam avanturistički duh i gajim veliku ljubav prema prirodi i volim u potpunosti da joj se prepustim i uživam u njoj svim čulima. Bavljenje sportom i jogom u slobodno vrijeme mi daje energiju, a najčešće volim da se opustim uz dobru muziku ili film.
Koji su Vaši budući poslovni planovi?
– U skorijoj budućnosti moguće je da ću napraviti saradnju sa jednim regionalnim brendom košulja za kog ću uraditi posebnu liniju. Osim angažovanja na UDG-u, koji me podjednako ispunjava, nadahnjuje i inspiriše jer radim sa mladim nadama crnogorske modne scene, dugoročni planovi za plasiranje mog brenda se polako ali sigurno grade, što putem online prodaje, kao i planovima da u narednim godinama prezentujem svoj rad na prestižnim nedeljama mode i modnim sajmovima.

Gracija br. 87. 02.09.2016.

Možda vas zanima

PRATITE NAS I NA INSTAGRAMU

NEDAVNO OBJAVLJENO