Razgovarala Marina Strugar
Foto Privatna arhiva
Luksuzne kreacije Igora Todorovića donijele su u Kotor dašak glamura. Poznati srpski dizajner i stilista koji njeguje sofisticiran modni rukopis svojim kreacijama ni ovog puta nikog nije ostavio ravnodušnim. Do visoke mode nije stigao prečicama, već je sticanjem znanja i iskustva godinama tabao stazu koja ga je vodila do ostvarenja modnog sna. Po završenoj Školi za dizajn u Beogradu, studirao je u Rimu na jednoj od najprestižnijih škola mode (Accademia Internazionale D’Alta Moda e D’Arte del Costume Koefia), a iza njega je bogato medijsko iskustvo: radio je kao modni urednik magazina Man’s Health, Cosmopolitan i drugih prestižnih časopisa i portala, kao i glavni i odgovorni urednik Fashion TV SEE. Radio je na stajlingu u printanim i elektronskim medijima, vizuelnom identitetu najznačajnijih javnih i političkih ličnosti. Učestovao je u realizaciji i vizuelnom identitetu predstavljanja Republike Srbije za EXPO 2015.
Publika je nedavno, u okviru pratećeg programa 19. internacionalne smotre mode, pored Glavnih vrata Starog grada Kotor, uživala u njegovoj glamuroznoj reviji. “Kolekcija koju smo predstavili sastoji se iz dva dijela, i to Cruise kolekcije i kolekcije večernjih imidža koje Atelje Igor Todorovic njeguje u svom autorskom potpisu. Ovaj spoj napravili smo da bismo publici u Kotoru na najbolji mogući način dočarali estetiku onoga čime se bavimo. Kotor je fantastična inspirativna sredina. Ovo je jedan od mojih brojnih dolazaka u Kotor koji veoma volim i donekle poznajem. Uvijek se rado odazovem bilo kom povodu da dođem, a Smotra mode svakako je sjajan povod. Do sada je Smotra mode dovela brojna velika imena iz modnog svijeta i zadovoljstvo je biti dio te manifestacije. Dok smo sastavljali izlaze i estetiku kolekcije Kotor je bio prisutan u tome, tako da vjerujem da je Kotor razumio nas, a i mi njegovu vjekovnu ljepotu.”
Kako je nastala ideja da stvorite Cruise kolekciju, zapravo Vi ste prvi na ovim prostorima?
– Ovo je druga kolekcija koja je vezana za Cruise kao temu koju predstavlja Atelje Igor Todorovic. Ideja da se pozabavim tom tematikom logičan je slijed onoga što savremena modna scena mora da prepozna kao potencijalno interesantan modni segment i ponudu. Ovoga puta, kolekcija predstavljena u Kotoru predstavlja u prvom segmentu Cruise kolekciju, dok u drugom segmentu predstavlja grupu večernjih haljina i imidža koji su dio estetike koju njegujem u potpisu Ateljea Igor Todorovic.
Kao veliki poznavalac mode, sa bogatim iskustvom i znanjem, kako ocjenjujete modnu scenu u regionu?
– Rad sam reći da je plodna, inovativna, raznolika i obimna. Na regionalnoj modnoj sceni niz je autentičnih imena i autora. Neki od njih su decenijama prisutni, neki tek odnedavno, ali oni pravi i posvećeni su, smatram, uvijek prepoznati od publike. Onih drugih, kojih takođe ima, više su prolazne pojave nego modni identiteti i autori. Ono što nam nedostaje je više saradnje među nama i više međusobne podrške u svakom smislu. Tržišta koja prva treba da razvijamo su regionalna, a tek nakon njih ona kojima se skoro po pravilu svi prvo okrećemo. Ipak, vjerujem da će se u budućnosti rakursi malo i promijeniti.
Da li kod mladih dizajnera uočavate inovativnost u radu?
– Imam zadovoljstvo da sam predavač na Akademiji del luso (Accademia del Lusso) i da se kroz tu aktivnost susrećem s mladim kreativnim ljudima. Među njima ima sjajnih dizajnera u nastanku, koji svoju modnu ili umjetničku filozofiju vrlo jasno prepoznaju, definišu, pa i verbalizuju. Van toga vidljivi su inovativni autori, od kojih su pojedini prepoznati i van našeg regiona. To je nešto što može da inspiriše i pogura naprijed. Ipak, mnogi od fantastičnih kreativaca ostanu neotkrivena blaga jer nisu dovoljno prodorni, hrabri i uporni da svoju estetiku prezentuju javnosti!
Kakvi su bili Vaši počeci?
– Početni koraci po završenim studijama i povratku u zemlju, bili su vezani za dizajn obuće kroz brend Joshua. To jedno divno i korisno iskustvo koje mi je donijelo ekspertizu u poznavanju izrade i dizajna cipela i poznanstva sa brojnim velikim imenima obućarstva i konstrukcije iz Italije. Nakon toga godinama sam radio u medijima na pozicijama urednika mode u prvim licencnim izdanjima časopisa Man’s Health i Cosmopolitan u Srbiji. Posljednja pozicija u medijima bilo je mjesto glavnog i odgovornog urednika Fashion TV za Jugoistočnu Evropu. U toj ulozi možda sam i najviše bio u prilici da upoznajem regionalnu modnu scenu, njene prednosti i uspjehe, ali i mane i nedostatke. Nakon toga, okrenuo sam se vlastitoj vokaciji i pokrenuo Atelje Igor Todorovic.
Kada ste upisali prestižnu akademiju u Rimu, o čemu ste sanjali, kakve ste ciljeve sebi zacrtali?
– Po upisivanju škole nisam imao jasnu sliku kakvu bih budućnost volio da imam. Naime, želio sam da studiram grafički dizajn, moda se desila skoro slučajno. Ono što svakako jeste istina je da je Akademija dosta vizura moje budućnosti oblikovala, usmjeravala, pa i nudila, ali u to vrijeme vjerovao sam da su neke moje odluke bile ispravne. Sa ove distance, možda bih neke ciljeve ranije ostvario da sam ostao u Italiji. Ipak, svaki cilj koji čovjek ima je put kao ostvarenju, ukoliko se ka cilju uputite. Ukoliko ih samo postavite na nekoj skali, a ne idete im ususret, onda su to samo puste želje, a ne ciljevi. Moj osnovni cilj je uvijek bio da za sobom ostavim neki trag u onom čime se bavim.
Koje iskustvo iz tog perioda je neprocjenjivo za Vašu buduću karijeru?
– Neprocjenjivo je znanje, umijeće i majstorske tajne zanata koje sam imao priliku da učim od fantastičnih profesora i da zavirim tokom studija, u ateljee jednog Ferea, Valentina, Ungaroa i mnogih drugih… Neprocjenjivi su trenuci u kojima nesebično dobijate kodove kroz koje ćete funkcionisati u poslu kojim se bavite i, naravno, prijateljstva sa ljudima širom svijeta.
Kada napravite retrospektivu svog modnog puta, koji kvalitet Vas je izdvojio na modnoj sceni?
– Vjerujem da je rano za retrospektivu u širem smislu, ipak, kada već pitate, kvalitet je u etici bavljenja mojim poslom. U maksimi koja kaže “Dok se penješ ka vrhu pozdravi svakog koga sretneš, jer kad budeš silazio sve ćeš ih ponovo sresti”, u odgovornosti i posvećenju i, naravno, u brojnim satima rada koji ponekad ukinu trenutke sa najbližim članovima porodice i prijatelja.
Za šta sebi zamjerate da niste bili dovoljno hrabri?
– Nisam bio dovoljno hrabar za neke odluke koje bi me odvele van takozvane zone komfora, prije svega, u poslu, ali i privatnom životu. Hrabrost je nekad ludost, a moda voli pa i poštuje ludosti. Nadam se da će hrabrosti biti više u godinama preda mnom, a samim tim i ludosti! Naravno, u pozitivnom smislu te riječi.
Njegujete glamur u svom modnom izrazu. Šta sve podrazumijevate pod glamurom?
– Glamur je jedna specifična atmosfera. Definisati glamur je vrlo subjektivna i krajnje lična stvar. Siguran sam da svako na drugi način definiše glamur. U tom smislu glamur je za mene nešto što bih definisao kao atmosferu, atmosferu žene, atmosferu haljine, prostora, mjesta, trga. Nekada jednostavno osjetite tu energiju glamura bez da vam bilo ko to posebno kaže ili skrene pažnju. Glamur nije neminovno preskup i blještav, on je za mene nekad samo detalj ili djelić atmosfere koju osjetim. Ono što me uvijek posebno raduje je kada se taj glamur ogleda i u očima publike na revijama koja ga prepoznaje i “čita”! To znači da sam uspio da tu atmosferu prenesem i doživljaj učinim glamuroznim!
Dugo ste bili u svijetu mode kada ste odlučili da napravite svoju prvu kolekciju visoke mode. Zašto ste toliko dugo čekali?
– Možda ovo ima veze sa hrabrošću koju smo pomenuli, ali ne u smislu autorskog rukopisa, tu nemam niti sam imao kočnicu, nego više logističkih i organizacionih mogućnosti i ispunjavanja standarda koji sam sebi zacrtao. Bilo je potrebno vrijeme da se stvari dovedu u početni korak, pripreme za naredni, da se nađu prave zanatlije i zaljubljenici u izradu odjevnih komada, istomišljenici i oni koji to žele da budu. Bilo je potrebno vremena, odricanja, nerviranja, ali čini se da se čekanje isplatilo!
Bili ste na čelu renomiranih medija koji stvaraju i diktiraju trendove. Koliko Vam je to iskustvo koristilo u razvijanju sopstvene modne linije?
– Uvijek sam profesionalno i odgovorno obavljao sve svoje funkcije i uloge u medijima. Tokom tog perioda stekao sam divne i bliske prijatelje, upoznao sjajne profesionalce i mnogo naučio o novinarstvu u savremenom kontekstu i idejama. Ono što s punom odgovornošću mogu da kažem je da to nikada nisam koristio za samopromociju, niti tokom, a ni nakon što sam tu oblast zamijenio dizajnerskim radom. Iskustvo bavljenja medijima dalo mi je širu sliku od one koju bih imao da sam se bavio isključivo dizajnom, ali ne i “slobodu” da zloupotrebljavam svoja poznanstva. Ono što je bilo korisno iskustvo je da razumijem kako se mediji danas stvaraju i kako razvijaju i da imam razumijevanja za to kada s nekim od njih sarađujem. Postoje i oni mediji, da budem iskren, koje i pored najbolje volje danas ne razumijem!
Zaduženi ste za vizuelni identitet mnogih javnih ličnosti. Koji je najvažniji savjet koji dajete svojim klijentima?
– Svako od nas je jedinka za sebe, sa svojim stavovima, atmosferama i estetikama. Ono što nikad ne radim je da sve svoje klijente podvodim pod jedan kontekst. Poštujem njihove ličnosti i trudim se, koliko mi to uloga dopušta, da sa najbolje moguće strane sagledam šta bi za svakog pojedinačno bio najbolji savjet. Savjet koji rado podijelim sa svima, bilo da su dio mog portfolia ili ne, je da morate imati stav i sa odjećom koju nosite morate biti na TI. Ukoliko ste na VI, to se uvijek i neumitno vidi i prepoznaje.