Tokom ranih jutarnjih časova 3. oktobra 2016, nedugo nakon njenog 36. rođendana, Kim Kardašijan Vest našla se s pištoljem uperenim u glavu, vezana u iznajmljenom apartmanu u Parizu, moleći za život. Nekoliko dana ranije objavila je 15 fotografija na Instagramu, dokumentujući svoje prisustvo na Pariškoj nedjelji mode, uključujući i selfi na kojem pokazuje dijamantski prsten od četiri miliona dolara na svom prstu. Lopovi su iz njenog apartmana odnijeli nakit u vrijednosti većoj od devet miliona dolara.
U to je vrijeme Kim jedna od najslavnijih žena na svijetu. Kćerka Roberta Kardašijana, advokata koji je branio O.Dž. Simpsona, nekadašnja asistentkinja Paris Hilton i reality TV zvijezda koja ima nevjerovatnih 85 miliona pratilaca na Instagramu, gdje bilježi svoj svakodnevni život, porodicu, brak…
Druge slavne osobe, suočene sa smrću, vjerovatno bi udvostručile svoje osiguranje, a Kim je reagovala privremeno napuštajući Instagram. Nakon što se ponovo aktivirala na ovoj društvenoj mreži, suzdržala se od postavljanja sadržaja u realnom vremenu. Umjesto toga, kako kaže, “snimiću nešto i postaviti pola sata kasnije”.
Istog dana kad je Kim opljačkana u Parizu, spisateljica koja djeluje pod pseudonimom Elena Ferante navodno je “demaskirana”; njen identitet, prateći trag novca, otkrio je italijanski novinar Klaudio Gati.
Odmah su povučene paralele između reality zvijezde i tajnovite spisateljice: dvije žene sa potpuno različitim pristupima privatnosti postale su meta zbog prevelike, odnosno premale izloženosti javnosti. Istovremeno, rasle su sumnje u istinitost onoga što se dogodilo u Parizu, možda je Kim samo željela još više publiciteta, a ako jeste opljačkana, možda je to bila cijena koju plaćaš zbog otkrivanja svoje privatnosti zbog multimilionskog biznisa.
Predstava za publiku širom svijeta
Kim, majka četvoro djece i vodeće ime na internetu – napunila je 21. oktobra 40, a ulazak u srednje godine obilježila je lansiranjem shapewear linije donjeg rublja u Velikoj Britaniji, krasi naslovnicu magazina Grazia uz prateći intervju u kojem promoviše novi poduhvat, donirala milion dolara Armenijskom fondu pomoći, a uskoro na tržište izlazi i njena linija KKW Home – peškiri, zavjese za tuširanje i sunđeri za kupanje. Naravno, sve ove vijesti su prigodno najavljene kroz njene profile na društvenim mrežama. Danas ima 190 miliona pratilaca na Instagramu, pa Donald Tramp sa svojih 87 miliona na Twitteru izgleda neuvjerljivo.
Malobrojni su danas oni koji definišu vrijeme u kojem živimo – kao što to čini Kim Kardašijan. U doba kapitalizma na online platformama, gdje je svaka osoba na društvenoj mreži – proizvod, Kim je kraljica. U svijetu u kojem više ne živi istina, gdje su naši životi poza, a ne življenje i ničemu se ne može vjerovati, Kim uspijeva da bude sveprisutna, a istovremeno neobično nestvarna; njeno postojanje je globalno poznato; roditeljstvo, prepirke, odjeća – sve je to predstava za publiku širom svijeta.
Možete se pitati zašto je ona tako slavna, ali je zanimljivije pitanje – kako? Kako jedna američka žena može komercijalizovati svoje tijelo i stil života tako vješto i postati planetarno slavna? Kako neko ko, suštinski, samo objavljuje svoje fotografije, može da postane jedna od javnih figura o kojoj se vodi najviše rasprava u moderno doba? Mnogo od njenog bogatstva (ovog oktobra Forbes je procijenio da vrijedi 750 miliona dolara) dolazi od toga da je se mrzi, da joj se zavidi, ili oboje.
Pitanja o njenoj zadnjici (radila je rendgen uživo na TV-u da dokaže da je prava), strukturi kostiju (fileri, botoks, ali bez operacije – tako ona tvrdi), autentičnosti – sve je vjerovatno štetilo njenoj karijeri. Ali za Kim – kritika i publicitet su vjerovatno jedno te isto.
Takva je i njena ogromna moć – kad poznati intelektualci žele nešto nazvati vulgarnom pop kulturom posežu za njenim imenom. Zašto njena slava traje toliko dugo? “Postoje momenti kad mislim kako Kim mora biti Endi Vorhol našeg vremena. Majstor za publicitet”, kazao je za The Guardian ugledni urednik jednog magazina, “a onda bolje promislim o tome što mislim.”
Radi se, zapravo, o onome što je istoričar književnosti i šekspirolog Stiven Grinblet nazvao “self-fashioning”, prezentacija sebe i onoga što ste, ali ne kao nešto fiksno i privatno, već nešto što sami kreirate, i to zato da biste opstali.
Moderni selfi
Bila je 2010, i tri godine emitovanja reality programa Keeping Up With The Kardashians, kad je Kim odlučila: “Učiniću sve…”, misleći time da će staviti svoje lice ili ime na bilo šta: “Kolačiće, šejkove…”, kazala je. Od tada su se tržištem širili sumnjivi proizvodi za mršavljenje, parfemi, a kako je rasla popularnost rijalitija, širila se i moć Kardašijan-carstva – ulaganjem u modu, pripejd kartice (Kardashian Kard), proizvode za njegu kože, maskare, aplikacije, donje rublje…
I sve to dok su se Kim i njena porodica našli na trusnom tlu borbe koju je svijet vodio protiv rijalitija – i plus sa konkurencijom koju je u emisiji Pripravnik predvodio Tramp, povremeni saveznik njenog u to vrijeme budućeg supruga, repera Kanje Vesta.
I kao što je 2000. pretraživanje interneta u potrazi za fotografijom Dženifer Lopez u zelenoj Versace haljini bilo svojevrsni katalizator za stvaranje Google fotografija, Kardašijan može komotno da polaže pravo na “moderni selfi”. Brend koji je od sebe stvorila sa napućenim usnama, utegnutim strukom i povelikom zadnjicom bio je toliko sveprisutan da je Kim često navođena kao razlog povećane potražnje botoksa, filera i hirurških intervencija povećanja stražnjice.
Iako estetika Kim Kardašijan danas definiše Instagram, ona se relativno kasno pojavila na ovoj mreži. Njen prvi post, objavljen 2012, bila je fotografija sa zategnutom kosom i konturisanim licem. Ta je fotografija pokazala ženama ne samo moć kontrole vlastitog imidža, već i mogućnosti koje je internet stvorio, njegov magični, mitski potencijal.
Te 2012. je Kim završila s reperom Kanje Vestom. Njih dvoje su bili prijatelji, ponekad je izgledalo kao zezancija, a onda polako izraslo u nešto što izaziva strahopoštovanje, početak moćnog para koji im je do ljeta 2020. dao status super zvijezda. Godine 2014. osvanuli su na naslovnici časopisa Vogue, što je izazvalo mnoštvo kritika, mahom iz modne industrije, znalaca koji su propitivali modne vrijednosti para Kardašijan-Vest. Ana Vintur im je prkosila, u uredničkom uvodniku napisala je: “Dio zadovoljstva uređivanja časopisa Vogue je biti u mogućnosti da prikažeš one koji definišu kulturu u bilo kojem trenutku.”
Kim i Kanje su nastavili da definišu kulturu. Krajem 2014. su se vjenčali, a stil Kardašijan Vest se razvio od “jedva nečeg” u nešto suptilnije. Postalo je jasno kako je Vest povećao svoj uticaj na ono što je Kim nosila. “Moj je suprug rekao da je ponekad preseksi izgled jednostavno pretjeran i da mu to nije ugodno”, kazala je Kim lani za magazin New York, i počela da oblači dukseve, koje je mahom dizajnirao Vest.
“Obučena kao kauč”
Nije ovo prvi put da slavne žene nanovo izmisle vlastiti brend; primjer je Madona. Ali Kim Kardašijan je već prošla kroz niz procesa. Njena saradnja s modnom kućom Givenchy izrodila je prvi stvarni viralni momenat kada se u sedmom mjesecu trudnoće pojavila na crvenom tepihu događaja Met Gala odjevena (preneseno s Twittera) kao kauč. Dizajner haljine Rikardo Tiski kasnije je priznao: “Želio sam da imam Kim Kardašijan trenutak.”
Možda je i vrhunac tog trenutka bila naslovnica magazina Paper 2014. kad je pozirala s flašom otvorenog šampanjca čiji pjenušavi sadržaj završava u čaši koja stoji – na njenoj zadnjici. Autor fotografije bio je Žan-Pol Gode. Konceptualni umjetnički rad zamišljen je kao “salva napada na internet”, isti onaj online svijet koji je Kim stvorila i ubrala plodove od toga. Naslovnica je eksplodirala na internetu, a Paper je zbog potražnje štampao dodatnih 35.000 primjeraka. Ipak, nije sve prošlo bez kritike jer je njena poza podsjećala na kontroverzni prikaz Afroamerikanki i dodala ulje na vatru debata o tome kako su one prikazane (ili nisu) u mainstream kulturi. Optužbe da prisvaja afroameričku kulturu obilježile su Kiminu karijeru, a mnogi aspekti njenog carstva izgrađeni su na povlađivanju afroameričkoj ljepoti i kulturi. Uprkos tome što i sama ima četvoro afroameričke djece, Kim je na to ostala potpuno nijema.
Godinu od naslovnice u Paperu, Kim je objavila svoju prvu knjigu nazvanu Selfish. Bila je to knjiga selfija i o selfijima. Fotografije s vjenčanja, dječije fotografije, golišave fotke, i bez puno riječi. Ono što je trebalo biti poruka: njeni provokativni selfiji nisu pokušaj traženja pažnje, već dio njenog identiteta, karijere, porodice. Ako njena zadnjica uspijeva da istovremeno bude nemoguća i nešto čemu se teži, čini to tako što odbacuje magazinske standarde idealne ljepote, a njeni selfiji iz provokativnih prelaze u fazu pozitivnog odnosa prema tijelu.
U njenu odbranu, zaista je golotinju stavila po strani, ili je barem prezentovala više porodično orijentisani imidž posljednjih godina. Njen imidž je bio poljuljan zbog muževih problema s mentalnim zdravljem, političke podrške Trampu te njegove vlastite predsjedničke kampanje.
Lobiranje kod Trampa
Povremeno Kim svoj brend upregne i za dobrobit drugih: koristi svoje armensko porijeklo kako bi globalno osvijetlila prošlost i sukobe u toj zemlji. A tu je i njeno lobiranje kod Trampa kako bi oslobodio Alis Meri Džonson, 65-godišnju ženu osuđenu na doživotnu robiju, bez mogućnosti uslovne kazne, zbog trgovine kokainom. Nakon što je Džonson oslobođena, Kim ju je uzela kao zaštitno lice svoje shapewear linije, dokazujući kako se nijedna marketinška aktivnost ne smije propustiti. Plus, Kim je završila jednu godinu studija prava i postala pristalica reforme kaznenog pravosuđa.
Vrijednost Kim Kardašijan dijelom počiva na činjenici da ju je lako mrziti, kao i na upadljivom konzumerizmu koji utjelovljuje te na tome kako je njeno ime postalo sinonim za mnogo stvari. Itan Zakerman, koji je izmislio termin “pop-up ads” (reklame koje iskaču), koristi riječ “Kardašijan” kako bi označio “jedinicu nezaslužene slave”. Salman Ruždi joj je posvetio humoristične stihove, a Gabrijel Brse o njoj pjevao. Nekad se i raspravljalo o tome koliko su grozni bili ljudi koji su poznati po tome što su poznati. Sada se ne raspravlja.
Nemoguće je izmjeriti koliko je slavna Kim Kardašijan Vest, posebno jer sama kontroliše vlastiti nivo ozloglašenosti. Možemo li mjeriti naše zanimanje za Kim s interesom koje su ranije generacije pokazivale prema Džeki O. ili Elizabet Tejlor, kao što bi to ona vjerovatno i željela?
I dok većina slavnih osoba njenog ranga čini sve kako bi osigurala privatnost (koliko uopšte znamo o privatnom životu Toma Henksa?), nedostatak privatnosti Kim Kardašijan osigurava njen status slave.
U eseju The Third Age iz 1996. Fransin du Plesi Grej sugeriše da ako pogledi drugih nestaju ili blijede kad se žena približi srednjoj dobi, rješenje je “umjesto toga steći produbljeni pogled prema unutra”. Čini se malo vjerovatnim da će se smanjiti interesovanje za Kim Kardašijan, ali kako ulazi u petu deceniju, ne bi trebalo da ima problema s gledanjem na sebe.