Igrao je u više od 60 filmova, režirao tridesetak filmskih ostvarenja, izdao nekoliko ploča, višestruki je dobitnik Oskara (ali nikada za najboljeg glumca) i mnoštva drugih značajnih nagrada. Po završetku filma Gran Torino 2008. godine, legendarni glumac, reditelj i producent izjavio je kako više neće glumiti: “Treba prestati dok ste još uvijek uspješni, ako ne želite da budete kao borac koji predugo ostane u ringu.” Na sreću filmofila i obožavatelja, Klint Istvud nije održao riječ, te je 2012. glumio u filmu simboličnog naziva Povratak u Igru, čiji je i producent.
Nakon što je 2012. prema istinitoj priči snimio film Snajperista, mnogi Klinta nazivaju desničarom, a nakon njegovog govora 2012. na republikanskoj nacionalnoj konvenciji, smatraju ga i predstavnikom republikanaca koji su Snajperistu doživjeli kao otvorenu podršku ratu protiv terora i proglasili da prorepublikanskim patriotskim filmom. Neki su išli toliko daleko da su film poredili sa nacističkom propagandom, a Istvud je samo odmahnuo rukom na površne ljevičarske analize, te odbacio i podršku republikanaca rekavši kako je riječ o antiratnom filmu koji nema veze s onim o čemu oni pričaju.
SAMSON Klinton Istvud Mlađi rođen je 31. maja 1930. godine u San Francisku, u protestantskoj porodici srednje klase. Bio je izuzetno velika beba, težak pet kilograma i dvjesta grama, te su ga sestre u bolnici zvale Samson. Majka Margaret Rut bila je radnica u fabrici, a otac Klinton metalski radnik koji se zbog posla često selio duž Zapadne obale. Kada je Klint bio tinejdžer, porodica se skrasila u kalifornijskom Pijemontu (Piedmont), gradiću u kojem je pohađao srednju tehničku školu. Po završetku srednje škole kratko je studirao ekonomiju u Los Anđelesu, a zatim svaštario: radio je na benzinskoj pumpi, bio vatrogasac, spasilac na plaži, čistač bazena, ali i svirao u malom baru u Oklandu. Godine 1950. Klint odlazi u vojsku, ali se ubrzo vraća, nakon što se avion u kojem je bio srušio u Pacifik. Nije bio teže povrijeđen, ali je morao da svjedoči na saslušanju o uzrocima nesreće.
DOLARSKA TRILOGIJA Glumačku karijeru počinje epizodnim ulogama u filmovima B produkcije. Zarađivao je samo 75 dolara nedjeljno. Postaje poznat 1959. godine u cijelom SAD-u nakon uloge Rovdija Jejtsa u televizijskoj seriji Rawhide, koja je trajala čitavih sedam sezona. Iako je slavni reditelj Serđo Leone rekao da Klint Istvud “ima samo dva izraza lica: s acigarom i bez”, upravo je on od njega napravio filmsku zvijezdu. Prve značajne uloge dobio je u špageti-vesternima, u takozvanoj “dolarskoj trilogiji”: Za šaku dolara (1964), Za dolar više (1965) i Dobar, loš, zao (1966), gdje je Leone koristio svoj poseban stil, potpuno drugačiji od klasičnih vesterna. Sva tri filma postižu ogroman uspjeh, a Klint Istvud postaje svjetski poznata zvijezda, a kasnije i najveći vestern glumac svih vremena. Istvudova izuzetna ekspresija, prodorni pogled, prikriveni osmijeh i nedokučivi karakter, pojačani vrhunskom režijom, učinili su da postane glumac koji će zauvijek da ostane zabilježen u svijetu filma.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
REDITELJ VS GLUMAC Stekavši slavu i poštovanje kao glumac, Klint Istvud je iskoračio iz svijeta vesterna i postao reditelj. Film Jeza u noći iz 1971. godine njegov je rediteljski debi, nakon kojeg je uslijedilo mnoštvo nezaboravnih projekata: Nepomirljivi, Savršeni svijet, Mostovi okruga Medison, Mistična rijeka, Djevojka od milion dolara, Zastave naših očeva, Pisma s Ivo Džime… Klint reditelj nadmašio je Klinta glumca: jedan od najraznovrsnijih i najplodnijih reditelja u istoriji filma uspješno se okušao u svakom žanru. Istvudove filmove voli i cijeni publika svih generacija: “Dosta sam uradio kao glumac, te odlično znam šta donose samopouzdanje s jedne strane ili nesigurnost s druge. Samopouzdanje glumca je prijeka potreba, a nesigurnost je nepoželjna kada razmišljate o uspješnom poduhvatu. Glumcima dopuštam da pokažu sve što znaju: kad unesu nešto dobro, to je uredu, a ako ne, tu sam da im pomognem kako bi se prilagodili.” Klint Istvud je i producent velikog broja svojih filmova, a tokom dugogodišnjeg rada uvijek sarađuje s istom ekipom snimatelja, scenografa i montažera. Godine 1980. prvi put je komponovao i muziku, i to za svoj film Bronco Billy, te s tom praksom nastavio i u kasnijim ostvarenjima. Svi koji su radili s njim kažu da je odlučan i brz, savršeno zna šta hoće, a scene najčešće snima samo jednom te filmove završava prije roka i bez ijednog potrošenog dolara više od predviđenog, što je izuzetno rijetko u Holivudu.
SLIJEDITI INSTINKT Klint Istvud ne osjeća nostalgiju za prošlim vremenima, a kada ga pitaju da prokomentariše neki od svojih ranijih filmova, kaže kako mu je teško “prekopavati po arhivi sjećanja”, uz obrazloženje: “Kada završim jedan film, inspiracija od koje sam krenuo nestane. Promovišem ga, naravno, ali film sam mora da pronađe put do publike. Ja više ništa ne mogu da učinim, odmah počnem da razmišljam o sljedećem. Film je kao knjiga ili umjetnička slika: autor je posljednja osoba koja treba da ga objašnjava ili analizira. Uvijek slijedim vlastiti instinkt, volim eksperimentisati, želim da snimim određeni film jer vjerujem u njegovu priču, a ne zbog nečeg drugog. Izraz politička korektnost mi je dosadan. Ako filmske kuće ne žele isto što i ja, uvijek ću pronaći načina da i bez njih uradim šta sam naumio. Osim Serđa Leonea, moj mentor bio je i Don Zigel, asistent režije onih najboljih, kao što su Hauard Hoks, Raul Volš i Majkl Kurtiz. On je, takođe, bio majstor filmova B produkcije, znao je da napravi film bez ičega. Mnogo sam od njega naučio.”
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
ŠTO STARIJI, TO BOLJI Od 1953. do 1978. bio je u braku sa Megi Džonson, nakon toga u 12-godišnjoj vezi sa koleginicom Sondrom Lok, a od 1996. do 2014. bio je u braku sa 35 godina mlađom Dinom Ruiz. Otac je pet kćeri i dva sina, rođenih iz pet različitih veza: kćerka Kimber (1964) je iz veze sa Roksanom Tunis, sin Kajl (1968) i kćerka Alison (1972) su iz prvog braka; sin Skot (1986) i kćerka Ketrin (1988) iz veze sa stjuardesom Žoslin, kćerka Frančeska Rut (1993) iz veze sa glumicom iz Nepomirljivih Frensis Fišer, te sin Morgan (1996) iz braka sa Dinom Ruiz. “Fantastičan je osjećaj biti otac u mojim godinama, zaista imam mnogo sreće. Shvatam kako nije pošteno da muškarci mogu da dobiju djecu i onda kada su mnogo stariji od žene.” Iako u poodmaklim godinama, Klint još izgleda odlično i ne prestaje da bude na meti obožavateljki. Redovno se bavi sportom i nikada nije pušio, osim kada je morao zbog potreba filma. Poznata je njegova ljubav prema muzici, posebno prema džezu. Kada mu je u septembru 2007. dodijeljen počasni doktorat na Muzičkom koledžu Berkli na Monterey Jazz Festivalu, izjavio je da se radi o jednom od priznanja koje najviše cijeni.
ŠEKSPIR Pjer Risjen, filmski kritičar i Istvudov dugogodišnji prijatelj, kaže: “Klintovi filmovi su vremenom dobili dubinu i kompleksnost koji jednostavno učine da moramo pomisliti na Šekspira, iako nas dvojica nismo nikada o tome razgovarali. Dvojica njegovih omiljenih režisera, Raul Volš i Entoni Man, pomalo su šekspirovski. Zastave naših očeva imaju nešto zajedničko s Henrikom petim, Mistična rijeka može biti ocijenjena kao elizabetinska tragedija, a The Changeling je, takođe, naziv tragedije Tomasa Midltona i Vilijama Roulija, napisane 1623. godine. Ima nekih sličnosti sa Šekspirovim djelima, ali Klint toga nije svjestan.”
GRACIJA 75/2016.
Priredila Snežana Crkvenjaš