Mnogo je modnih dizajnera koji izgledaju kao da su iznad stilova i tendencija sopstvenog svijeta; obučeni su u farmerke i majice ne samo dok rade nego i tokom svojih revija. Navika je to koju je Karl Lagerfeld ukinuo u bekstejdžu tokom jedne Chanelove revije. Odjenuo je upadljivi Diorov komplet kojeg su činili: uštirkana bijela košulja s kragnom visokom deset centimetara, upadljiva dijamantna kopča i kravata ukrašena srebrnim lančićem s Cartierovom iglom u stilu dvadesetih. Kosu je izbijelio suvim šamponom koji je izgledao kao malter i svezao je u rep. Na rukama je nosio crne kožne motociklističke rukavice bez prstiju, a srebrni znak Chanel bio je na svakom zglobu – blagi sadomazo stil. Na malom prstu isticao se ogroman prsten Chrome Hearts.
OSAM KOLEKCIJA GODIŠNJE Lagerfeld svake godine dizajnira osam kolekcija za Chanel, pet za Fendi i za još neke marke koje nose njegovo ime. Sposobnost stvaranja tako velikog broja komada za tri različite kuće čini od njega jedinstven primjer kreatora. A ne smijemo zaboraviti da je Karl i fotograf i da se njegovi radovi pojavljuju u svim svjetskim modnim časopisima. To su fotografije za reklamne kampanje i modne kataloge, ali i umjetničke fotografije koje povremeno izlaže u različitim galerijama. Od 1980. ima svoju marku, nazvanu Lagerfeld, koja lansira odjeću i parfeme, a prije nekoliko godina je lansirao novu m/ž kolekciju luksuznih majica i jeansa pod nazivom K Karl Lagerfeld.
SPORNA GODINA Karl Oto Lagerfeld rođen je u Hamburgu 10. septembra 1933, ili 1938. godine (ne zna se tačan podatak), kao jedini sin Kristijana i Elizabet Lagerfeld. Otac je poticao iz švedske bankarske porodice, a majka je bila Njemica. Rođen je kasno, nakon deset godina braka, kada je majci bilo 42, a ocu 60 godina, i ima mnogo polubraće i polusestara iz prethodnih brakova svojih roditelja. Iako u Karlovoj krštenici piše da je rođen 1933, on tvrdi da je rođen pet godina kasnije, mada se njegovi prijatelji iz školskih dana s tim ne slažu.
STRAST Osim što naprosto guta knjige napisane na engleskom, francuskom, njemačkom i italijanskom, Lagerfeld ih i objavljuje: njegova izdavačka kuća Edition 7L dio je njemačke kuće Steidl. Otvorio je i jednu knjižaru u Parizu s istim imenom, koja u katalogu ima mnoštvo naslova o temama koje pokrivaju njegova interesovanja. Neka izdanja su, možda, pomalo nepraktična, ali pomažu da ostane u formi: antologija prvih deset godina časopisa Interview teška je 43 kilograma i smještena je na jedna mala drvena kolica koja je sam dizajnirao. Godine 2002. objavio je bestseler The Karl Lagerfeld Diet, koji je napisao zajedno sa svojim ljekarom Žan-Klodom Hudreom.
TRANSFORMACIJA Prije je izgledao kao brdo prekriveno crnim, širokim i međusobno sličnim kompletima japanskih kreatora, kao što je Jamamoto, s neizbježnom lepezom u rukama. Prije desetak godina ocijenio je takav izgled nemodernim i odlučio remodelirati svoju figuru, kako bi postala slična onim tananim adolescentima u sićušnim jaknama i pantalonama Hedi Slimane for Dior Homme. Izgubio je skoro 42 kilograma za godinu dana i uspio postići što je htio. Njegova lična transformacija podudarila se sa čitavom eksplozijom novih aktivnosti.
RADITI ILI PAMTITI U novembru 2004. kreirao je jednu kolekciju za H&M. Odjeća je razgrabljena za samo dva dana, a Lagerfeld dostigao nivo popularnosti ravan filmskim i pop zvijezdama. “Gotovo je, ne mogu više normalno ni hodati ulicom!” Tvrdi da je mnogo njegovih kolega koji se “igraju kreatora”, jer se ograničavaju samo na omotavanje tkanine oko jedne lutke ili manekenke. On, međutim, smišlja kolekcije s jednom vrstom platonskog odmaka, skicirajući na papiru čitave serije crteža u hiljade boja, rijetko dodirujući tkanine. Nakon toga sve stranice završavaju u velikoj plastičnoj košari. “Sve bacam, nemam ličnu arhivu. Naviknut sam da radim, ne da pamtim!” Za razliku od stvaralaca prestrašenih pred praznom bijelom stranicom papira, Lagerfeld se boji potpuno ispunjene stranice. One na kojoj nije više moguće izvršiti nikakve izmjene, koja može postati dosadna.
BEZ SENTIMENTALNOSTI Svoje postojanje posvetio je maksimalnom iskorištavanju sadašnjosti, u skladu ne samo s modnim tendencijama, nego i s umjetnošću, politikom, filmom i muzikom. Godine 2006. objavio je dvostruki CD Karl Lagerfeld: My Favorite Songs, sa cool izvođačima kao što su Devendra Banhart, LCD Soundsystem, Stereolab, ali i Siouxsie and the Bansheas. Kako biste uvijek bili u modi, što bi htio Karl Lagerfeld, trebate biti nemilosrdni, nema mjesta sentimentalnosti. Uredno se oslobađa umjetničkih djela, predmeta i mjesta koji su nekad bili izvor inspiracije i uživanja. Isto pravilo važi i za ljude. “Okružujem se osobama današnjice. Ljudi mogu za mene raditi decenijama, dovoljno je da su uvijek informisani. I nema nikakvog žaljenja, ni fraza kao što je ona da je nekad sve bilo bolje.”
KUĆE PO MJERI Koliko voli miješati prošlost i sadašnjost najbolje se vidi u njegovoj novoj kući u Kaji Volteru. Nakon što je kupio četiri apartmana u zgradi staroj dva vijeka, ruši im zidove u želji da napravi što udobniji dom po vlastitoj mjeri. Kako su apartmani smješteni na dva sprata, na gornjem su namještaj i umjetnička djela nastala poslije 2000, a donji sprat će, prema Lagerfeldovim riječima, predstavlja Stari svijet, s velikom bibliotekom i starinskim namještajem: “Živjeti u toj kući je kao letjeti u ličnom svemirskom brodu kroz prošlo vrijeme velikih civilizacija.” Početkom 2000. godine kupio je kuću u Bijaricu, potrošio milione dolara za uređenje, u nju smjestio i svoju kolekciju od 15.000 knjiga. Prodao ju je 2006. nakon što je shvatio da skoro dvije godine niti dana nije u njoj proveo. U kući u kojoj trenutno živi ima jednu garderobu za džins, košulje, nakit i kravate, u čijem vrhu se nalaze posebne ladice s 200 pari rukavica bez prstiju, sortiranih po bojama. U drugoj garderobi nalaze se sva njegova odijela, njih oko 500, uglavnom u crnoj i sivoj boji. “Ima ih dosta koje nikada nisam obukao. Jednoj normalnoj osobi izgledam kao luđak, sigurno. Ali, ja stvarno ne znam šta znači ‘normalno’.”
PRVI PUT U PARIZU Karl je zajedno s majkom emigrirao u Pariz 1953. godine. Dvije godine kasnije, kao 22-godišnjak, pobjeđuje na jednom modnom konkursu s kreacijom kaputa i počinje raditi kod Pjera Balmejna. Nakon toga pobjeđuje i na jednom konkursu koji je sponzorisao Iv Sen Loren. “Iv je radio za Dior. Mladići koje sam poznavao, a radili su za Balenciagu, smatrali su ga bogom, dok ja i nisam bio tako impresioniran”, izjavio je 1976. godine. Poslije tri godine prešao je kod Žana Patua. “I ovdje sam se dosađivao, dao sam otkaz i pokušao da se vratim u školu, ali nisam učio i više od dvije godine proveo sam na plažama. Valjda sam na taj način učio o životu.” Novcem svoje bogate porodice otvara mali butik u Parizu. U to vrijeme često je odlazio kod Madame Zereakijan, turske vidovnjakinje Kristijana Diora: “Ona mi je rekla da ću postići veliki uspjeh u modi i sa parfemima.”
CHANEL Od 1983. godine Lagerfeld je glavni dizajner Chanelove imperije. Neustrašivom i suptilnom Chanel stilu dodao je malo sopstvene magije. Nimalo nije narušio dotadašnju ravnotežu: zadržao je osnovne Chanelove elemente kao što su kostim od tvida, haljina od žerseja, dvobojne cipele i jakna četvrtastog kroja, te ih ujedinio s jeansom i kožom. Klasično odijelo učinio je modernim i zavodljivim, redizajnirao Chanelov logo, dodao zanimljive asesoare od zlatnih lanaca i perli. Čak je šortseve i mini suknje uklopio u moderni Chanel look.
THE BEAUTIFUL FALL Ališa Drejk, engleska modna spisateljica s boravištem u Parizu, objavila je 2006. knjigu The Beautiful Fall, o pariškoj modi 70-ih i rivalstvu Karla Lagerfelda i Sen Lorena. Obojica su odbili da razgovaraju s autorkom, ali ona je uspjela intervjuisati Karlovog tada 88-godišnjeg rođaka Kurta, nekoliko Lagerfeldovih kolega, prijatelja, mentora i muza od kojih se vremenom udaljio, a to su: Ana Pjađi iz italijanskog Voguea, bivši štićenik i asistent Žil Dufur, Gabi Agijon s kojom je osnovao Chloe, gdje je radio 20 godina, Paloma Pikaso… U toj knjizi Drejk je tvrdila da je Karl, ipak, rođen 1933, što je potvrdio njegov rođak Kurt. Karlova reakcija bila je žestoka: “Nešto najprljavije što se moglo desiti. Sve je to organizovano. Nikog od onih koji su o meni govorili ne poznajem dobro, to su ljudi koje sam otpustio, koje sam rijetko viđao ili koji nikada nisu postojali.” Tužio je Drejkeovu zbog povrede privatnosti, ali je optužba odbačena i Karl je morao da plati sudske troškove.
LAGERFELD POVJERLJIVO Autor zanimljivog dokumentarnog filma o Lagerfeldovom životu, Lagerfeld Confidentiel iz 2007. je Rodolf Markoni. Proveo je više od godinu prateći i snimajući Karla, te je film prepun zanimljivih dešavanja iz njegovog privatnog života i s revija, ali i iskrenih riječi o djetinjstvu, o “opako savršenoj majci” i ranim seksualnim iskustvima. Lagerfeld u filmu objašnjava i zašto su mu prijatelji i članovi porodice dali nadimak Širli Templ. Priznao je kako obožava publicitet i svoju nezavisnost, te govorio o svojoj karijeri: “Kada sam preuzeo Chanel, radilo se o uspavanoj ljepotici, čak nije bila ni prelijepa jer je hrkala.”
PLATONSKA LJUBAV Početkom 70-ih Karl se zaljubio u briljantnog i pomalo podrugljivog francuskog aristokratu Žaka de Baskera. Izdržavao ga je, ali ih niko nikada nije vidio zajedno, te su prijatelji zaključili da se radi o platonskoj ljubavi, zasnovanoj na zajedničkim interesima za literaturu, modu i stil. Što je, uostalom, Karl uvijek i tvrdio. Basker je jednom rekao nekom novinaru kako Karl voli samo kokakolu i čokoladne torte. Nakon njegove smrti 1989. godine, međutim, Karl je bio van sebe. Danas tvrdi da je prevazišao taj gubitak, zauzimajući stav o komeje govorio tokom razgovora za Interwiev 1975. godine: “Nikada se neću zaljubiti. Zaljubljen sam samo u svoj posao.” Na kraju jedne od posljednjih revija u Montekarlu, kada ga je neko iza baršunaste zavjese upitao kako se osjeća, bezizražajnog lica i očiju skrivenih iza tamnih naočara kratko je rekao – Ja nemam ljudskih osjećaja.
GRACIJA 80/2016.
Priredila Snežana Crkvenjaš
Foto AG