Marija Brajović Milić po zanimanju je inženjer računarstva. Godinama se bavila projektovanjem jake struje i dizajnom osvjetljenja. U tom periodu fotografija je bila njen hobi koji je, zahvaljujući ljudima kojima se dopadalo to što radi, prerastao u profesiju. Fotografija je postala njena najveća strast, a poseban pristup i estetika prepoznatljivi. Modna fotografija je najdominantnija u Marijinom radu, ali i putopisna i portreti sve više su u fokusu njenog interesovanja. “Fotografija na poseban način, i kao medij i kao umjetnost, komunicira sa publikom. Sposobna je da prenese sve što može prenijeti jedno muzičko, književno ili slikarsko djelo. Može da nam pruži ljepotu i izazove emociju sublimiranu u jednom pogledu, gestu, trenu zaustavljenom u vječnosti. Može da nam ispriča priču”, kaže Marija na početku razgovora za Graciju.
Koje sve mogućnosti iskazivanja nudi?
– Fotografija intrigira, provocira, pokazuje, postavlja pitanja, rasvjetljava, opominje, tjera na razmišljanje, svjedoči o stvarnosti, o vremenu, pomaže umjetniku da pošalje neku dublju poruku, nekad i kroz sasvim jednostavne životne situacije.
Najpoznatiji ste po modnim fotografijama, da li to najviše volite da radite?
– Putopisna fotografija i portreti me sve više privlače, mada dosta radim i modnu fotografiju.
U čemu se ogleda Vaša autentičnost, po čemu ste prepoznatljivi?
– Ne razmišljam previše o tome, niti teoretišem, trudim se da uhvatim emociju, tuđu ali i svoju. Kroz šalu kažem “da je magija u mom foto-aparatu”, ali jednostavno dajem sve od sebe i radim ono što volim i što znam na najbolji način. Neizmjerno mi znači feedback od mojih klijenata, koji potvrđuje da uspijevam da komuniciram sa publikom.
Sa kakvim izazovima se susrećete kada je riječ o modnim fotografima?
– Preplavljeni smo modnim fotografijama, pa je stoga za svakog fotografa to poseban izazov, jer je to polje u kojem je teže pronaći originalan izraz. Moda ide u krug, ali joj se kroz epohe dodaju neki novi detalji u duhu novog vremena. Tako je i sa fotografijom: stare zanatske stvari oplemenjuju se novim pristupom.
Da li to podrazumijeva da imate i poseban senzibilitet prema modi?
– Moda je važan dio izražavanja odnosa prema svijetu i prema samome sebi. Nisam pristalica slijepog poštovanja modnih trendova, nego pronalaženja nekog ličnog stila. Kao i u fotografiji, gdje težim posebnom izrazu.
U kojoj mjeri fotograf mora da bude i psiholog, i zašto je to važno?
– Treba osjetiti koliko je osoba kojoj prilazimo s objektivom spremna da se prepusti, umjeti prići ljudima, opustiti ih i pratiti ih u tom njihovom prepuštanju. Fotografisanje podrazumijeva i neku vrstu “ogoljavanja” samog modela. Fotograf ulazi u njegovu zonu privatnosti i intime i zato je važno znati uspostaviti povjerenje.
Šta po Vašem mišljenju mora da sadrži dobra modna fotografija?
– Modna fotografija mora da posjeduje sklad ambijenta i figure, i ono nešto što intrigira, što će navesti posmatrača da sebe zamisli kao dio tog modnog koncepta.
Koliko fotošop može biti moćna, ali i opasna alatka?
– U smislu manjih korekcija na fotografiji, fotošop je neizbježan i odličan alat, poput šminke u životu. Ukoliko se kosi sa prirodnošću i ako previše udaljava od prirodnog izgleda, onda je opasan.
Zahvaljujući razvoju tehnologije, danas se mnogi bave fotografijom iako nisu profesionalci. Imate li neke savjete za njih?
– Nesumnjivo treba biti u toku sa novim tehničkim dostignućima koja unapređuju zanatski dio našeg posla. Ali, ukoliko ne savladamo tradicionalne osnove na kojima počiva fotografija i ne udružimo ih s umjetničkim talentom za vizuelno, teško da se možemo izdvojiti iz mnoštva. Ljudi misle da je dovoljno da su tehnički dobro opremljeni da postanu dobri fotografi. Treba neprestano raditi na sebi, uvažavati kritike iskusnijih kolega i biti posvećen tome kao i bilo kom ozbiljnom poslu.
Da li imate svoju muzu?
– Svaki model koji me u datom trenutku inspiriše postaje moja muza.
Koga niste fotografisali, a voljeli biste?
– Nekog poput Yasmine Rossi, prelijepe žene od 68 godina, prirodne ljepote, koja je model i fotograf. Imam želju da napravim seriju fotografija žena sa našeg podneblja koje su u nekim odmaklim godinama jednako lijepe i produhovljene.
GRACIJA 143/oktobar 2018.
Piše Marina Strugar
Foto Marija Brajović Milić, privatna arhiva