spot_img

Milena Đurđić: Prednost je razmišljati van šablona

“Vizija je umijeće, mašta je dar, ako to dvoje vješto uparite, naravno, sa trendom kao začinom koji ćete konzumirati po ‘svom ukusu’, onda dobijate jednu dobru dizajnersku priču”, kaže u razgovoru za Graciju poznata dizajnerka

spot_img

Razgovarala Marina Strugar
Fotograf Andrija Boljević
Asistent fotografa Abdulah Bahaimed
Šminka Isidora Perović
Frizura Ivana Novović, Studio Adore
Obuća Avangardia 
Atelier asistent Sofija Stanković

Milena Đurđić je neko ko godinama radi na svojoj prepoznatljivosti, koju temelji na kreativnom pristipu, originalnim vizijama i inovativnim rešenjima spajanja estetike i funkcionalnosti. U svijetu u kojem nema mjesta proizvoljnosti, a u kojem vladaju rad i ogromna ljubav prema modi, uspjesi ne mogu izostati. Nakon završetka studija na Univerzitetu u Rimu njen put bio je popločan zapaženim kolekcijama prikazanim na respektabilnim modnim manifestacijama, te nagradama i priznanjima. Grubo vrijeme je proglašena najboljom kolekcijom Montenegro Fashion Weeka, a upravo s njom se poznata crnogorska dizajnerka predstavila i na prestižnom događaju u Dubaiju.
“Imala sam poziv od grada Dubaija i kompanije Yugen Dubai iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, da sa svojom posljednjom kolekcijom Grubo vrijeme, učestvujem i zatvorim događaj humanitarnog karaktera Smile Train Charity Gala. Zadovoljstvo je i radost da su mi organizatori ukazali čast da kao jedini modni dizajner iz Evrope učestvujem na ovom značajnom događaju kojem su prisustvovali i članovi kraljevske porodice i mnoge VIP ličnosti iz svijeta. Utisci su svakako impresivni. Nadam se da će ostvareni kontakti biti od koristi.”

Iako ste se visoko pozicionirali na domaćoj sceni, a u prilog tome govore i nagrade koje su Vam uručene, planirate li da intenzivnije se posvetite prezentaciji Vašeg rada na inostranoj sceni?
– Osnovne pretpostavke za izlazak na inostranu modnu scenu su uglavnom ostvarene. Formirala sam jedan dobro koncipiran i visoko kvalifikovan produkcijski tim, formirani su dobri međunarodni kontakti, obogaćeni nekim novim, ostvarenim nastupom na prestižnom modnom eventu u Dubaiju, imamo dobre reakcije na našu produkciju u regionu. Poziva od strane organizatora prestižnih modnih manifestacija je bilo ne samo iz evropskih modnih centara, nego i Njujorka, koji zbog raznih okolnosti nijesu realizovani. Sada je sve to iza nas i predstoji, nadam se, interesantan i uzbudljiv put ka prepoznatljivim svjetskim modnim destinacijama.
Sve to ukazuje da iza Vaših uspjeha stoji predan, kontinuirani rad. Na šta ste najponosniji, na koje svoje osobine, profesionalne principe?
– Modni dizajn, kao i svaki stvaralački kreativni rad, zahtjeva konstantan rad. Moda je toliko dinamična, promjenjiva, nepredvidiva da traži stalni veoma posvećen i studiozan rad. Ponosna sam na svoju ljubav za dizajn koja mi daje dovoljno elana, volje, ambicije saznajne radoznalosti, brižnosti za svaki komad u njegovoj izradi…
Dugo ste prisutni u svijetu mode, kako sagledavate taj put dizajnerskog sazrijevanja, koliko se mijenjao Vaš modni izraz, a šta se od samog početka izdvojilo kao Vaša prepoznatljivost?
– Sam pojam sazrijevanje pretpostavlja promjene, usavršavanje. Nadam se da su, ne samo poklonici mode, modna kritika, nego i šira javnost to prepoznali i svjedočili mojim novim dizajnerskim ostvarenjima, kolekcijama koje su, po pravilu, prevazilazile prethodne. I to je normalno, ukoliko imate talenta i ambicije za novim ostvarenjima i pomjeranjem sopstvenih granica. Modifikacija i transformacija, koje imaju za cilj prilagođavanje odjeće potrebama koje mogu zadovoljiti naše jutarnje, dnevne i večernje forme odijevanja, čine je izuzetno praktičnom, a meni kao dizajneru izazov traženja novih, inovativnih rješenja, ali koja moraju biti jednostavna, brza – pomicanjem, izokretanjem, prebacivanjem. Može se reći da je multifunkcionalnost, uz uvijek prisutnu estetiku, konstanta i moja dizajnerska filozofija.

-

Dokazali ste kroz dizajnerski rad da funkcionalnost i estetika srastaju i stvaraju lijepu simbiozu. Koliko je sa stvaralačkog aspekta upravo to kreativni izazov?
– Uvezati funkcionalnost i estetiku, odnosno, uspješno balansirati nije baš jednostavno. Međutim, to je od početka moga rada moj moto, moja filozofija rada i stvaranja. Moj istinski kreativni izazov.
Od ideje do odjevnog predmeta, kako izgleda proces stvaranja kolekcije?
– Sve kreće od inspiracije. Ona “boji” kreativni proces, nameće tempo svih narednih koraka, “cod” ideja koje se u serijama izlivaju u formi skica i zatrpavaju moj, inače, veliki dizajnerski sto. Kasnije, nekom dinamikom slaganja, konceptom koji sam zamislila, izdvajam, korigujem, redukujem i ostajem na skicama koje će na najbolji način dočarati moju novu priču. Sljedeća faza je odabir materijala, dezena, tekstura, boja… Nažalost, kod nas i u okruženju dizajneri nemaju mogućnost, kao u razvijenim zemljama Evrope i svijeta, gdje se za velike modne kuće po zamisli dizajnera rade specijalni materijali sa zadanim karakteristikama i obilježjima. Nakon upoznavanja i razrade idejnih skica sa glavnim konstruktorom i ostalim članovima tima, slijedi proizvodnja, uvijek sa mogućnošću manjih intervencija u konstrukciji. I, konačno, nakon višemjesečnog koncentrisanog rada, kolekciju prezentiramo, u okviru modne manifestacije (FW) ili samostalnog projekta i predajemo javnosti.
Moda je sublimacija i različitih umjetnosti, slikarstva, književnosti, arhitekture, muzike, prikaz društvenih prilika i istorijskih momenata. Šta Vas posebno fascinira, inspiriše i ima najvidljiviji uticaj na Vaš rad?
– Moram reći da su inspiracije vrlo različite. Inspirišu me značajni stvaraoci, vrhunska ostvarenja iz svih oblika umjetnosti, filma (Prohujalo sa vihorom, Skarlet), muzike (Majkl Džekson, Za bolji dan), likovne umjetnosti (Džordžija Kif), nauke (ka Teslinom codu), ali, vrlo snažno i pojave (prirodne ili društvene) globalnog karaktera, kao, ogromni požar u šumama Amazonije, sa planetarnim posljedicama (Amazonija), pandemija korona virusa (Grubo vrijeme). U suštini pripadam osobama koje u svom radu pokazuju aktivan odnos prema okruženju, društvu i pojavama u njemu. To je moj način iskazivanja nemirenja sa postojećim, bunt i opomena da promišljamo, da se borimo za drugačije…Visoko cijenim angažovanu umjetnost i umjetnička djela koja karakteriše socijalni naboj, dobra poruka i pozivanje javnosti na akciju…
Koliko ste kao dizajner skloni poigravanju bojama ili razmišljate samo u paleti određenih nijansi?
– Izbor boja je od krucijalnog značaja u dizajnerskom stvaranju i izražavanju. Ona mora biti u punom saglasju, harmoniji sa formom, konstrukcijom modela. Izbor i kombinacija boja mora se naslanjati na teoriju boja (kombinovanje boja i vizuelni efekti tih boja) i psihologiju boja, njihovo simboličko značenje. Umješnost je dizajnera da na estetski najbolji način, “pomiri”, uskladi ove dvije ravni… Nijesam zarobljenik jedne boje ili određenih nijansi. Prosto, različitost tema zahtjeva i različitost boja, kako u konstruktivnom, tako i u psihološkom smislu. Ako, pojednostavljeno, treba da kažem za neko (nepisano) pravilo to bi bilo: opredjeljenje za jednu osnovnu, dominantnu boju, drugu kao opozit ili podržavajuću i eventualno treću u malim segmentima koji trebaju da akcentuju nešto.
Kojim bojama bojite ovu modnu jesen?
– Upravo radim jednu mini modnu kolekciju sa radnim naslovom Roza zima. Dakle, sve je stvar teme, inspiracije, raspoloženja. A inspiracija je jedna obična, životna tema, život u ušuškanim toplim seoskim kućama, njihova unutrašnjost, dekoracija, dezeni i ono najvrednije – prisutni mir (rasterećenost, peć na drva, lonac sa nekim ukusnim jelom, pletivo, otvorena vrata kuće, u daljini stada na nepreglednim pašnjacima). Cilj je napraviti efektnu priču koja vas neće ostaviti ravnodušnim.
Da li smatrate svojom prednošću to što je viđenje mode koju stvarate van okvira trendova?
– Stvarati van okvira trendova znači biti originalan, autentičan, ili još bolje i više, biti kreativan. A biti kreativan je prednost sama po sebi, podrazumijeva prirodni dar i veoma studiozan, ozbiljan rad koji vam omogućava da iskažete svoj dizajnerski potencijal. Prednost je prvenstveno razmišljati van šablona. Vizija je umijeće, mašta je dar, ako to dvoje vješto uparite, naravno, sa trendom kao začinom koji ćete konzumirati po “svom ukusu”, onda dobijate jednu dobru dizajnersku priču. Na Balkanu živimo u prilično zatvorenim društvima, u manje-više provincijalnim sredinama. Takva sredina ne trpi ništa drugačije osim onoga što nameću svjetski trendovi, njihovo kopiranje ili puko praćenje. Mislim da moramo, uz svo uvažavanje kultnih modnih centara i njihove modne istorije, praviti svoj dizajnerski opus i zajedno raditi na jačanju naše i regionalne modne scene.
Koliko svjetska modna scena pruža inovativnosti i gdje vidite šansu za razvoj mode u tom smjeru?
– Moda je ciklična, i u cikličnim krugovima se ponavlja na neki drugačiji način. Moderna interpretacija određenih perioda. Nove tehnologije su doprinos tome, kao i razne produkcije koje od prezentacije jedne revije naprave spektakl. Moda uvijek pokazuje ili je odraz kolektivnog raspoloženja čovječanstva, stanja društva, to je ono što je jedan od najljepših aspekata mode. Pored udžbenika istorije, i istorija mode kroz odjeću mnogo nam kazuje o vremenu i epohi. Paradoksalno, na prvi mah, ali razvoj mode vidim u njenoj sporijoj produkciji! Manje, ali bolje osmišljenih modnih kolekcija godišnje, smanjenje manije trendova na svaka tri mjeseca i, ukoliko je moguće, filtriranje internet platformi. Po mom mišljenju ovo je pitanje koje zahtjeva ozbiljnu angažovanost i saradnju nacionalnih modnih komora evropskih zemalja i pravljenje jedne vrste strategije razvoja modnog dizajna na zajedničkoj evropskoj sceni.
Uspješne žene iz različitih sfera rado nose Vaše kreacije, da li Vam je drago što su prepoznate vizija i filozofija koje ste utkali u brend? Zapravo, kroz takve žene i živi Vaša modna primisao?
– Osjećam ogromno zadovoljstvo i radost zbog činjenice da moje kreacije nosi impozantan broj ostvarenih, uspješnih žena i muškaraca iz različitih sfera života i rada, među njima znatan dio ličnosti iz kulturno-umjetničkog miljea, akademski edukovanih za razumijevanje ove grane umjetnosti. Divan je osjećaj kada kreacije iz kolekcije nađu put do dama koje ih “osjećaju” kao da su za njih rađene, kad se sretnu emocije i postaju dio iste priče.
Jedan segment Vašeg rada je i kolekcija (muška i ženska) za vjenčanja, koju vrstu sagledavanja to zahtjeva i koliko je kompleksna sama realizacija?
– Vjenčanje je jedan od najljepših trenutaka i najvažnijih dana u našim životima, te bi vjenčanica i odijelo za mladoženju morali biti u skladu sa tako svečanim i uzvišenim činom. Stoga, sa posebnim emocijama vezanim za taj dan, pristupam izradi svake vjenčanice i odijela ponaosob. Veoma mi je bitan razgovor sa mladencima, kako bih što bolje upoznala njihov karakter, senzibilitet, stav, da bih osmislila vjenčanicu u kojoj će mlada zablistati u svoj svojoj ljepoti, gracioznosti, eleganciji, a mladoženja će osjećati dodatnu sigurnost, samopouzdanje, gospodstvo. Izrada vjenčanica i odijela jesu složen i zahtjevan rad, jer se radi o svečanoj odjeći koja pokazuje karakter mladenaca, njihove posebne emocije tog dana, njihovu vjeru u ljubav svog života…
Kakvi su Vaši daljnji poslovni planovi, šta trenutno zaokuplja Vašu stvaralačku pažnju?
– Sa kompletiranjem izvanrednog radnog tima u ateljeu, koji mi omogućava izuzetno zahtjevnu produkciju, konstrukcijski najsloženijih elegantnih i unikatnih ženskih i muških modnih kreacija, želim jači prodor na regionalno i međunarodno modno tržište, na prestižne modne destinacije.
Kada vrijeme nije ispunjeno modom, na koja interesovanja je usmjerena Vaša pažnja?
– Kada mi dozvole obaveze volim putovanja, upoznavanje novih kultura i znamenitosti. Zbog prirode posla, najzastupljeniji su kratki vikend izleti do mora ili planine, koji mi izuzetno pogoduju za relaksiranje i osvježenje za rad.


O STILU SA MILENOM

Vanvremenski modni komad… Pored crne haljine, koja je uglavnom odgovor na ovo pitanje, dodaću dobro skrojeno odijelo.
Must have u ormaru svake žene je… Dobra bijela košulja i džins, odijelo i haljina koji mogu i uz potpetice i patike.
Omiljena modna kombinacija… Sako, džins, košulja (ili T-shirt).
Ne nikako… Mnogo toga.
Modno pravilo koje poštujete… Manje je više, više je sama stilizacija, a najviše ono što nosite iznutra.
Stil je… Produžetak karaktera, sklad onoga ko ste i kako izgledate.
Modna ikona svih vremena… Coco Chanel i Deena Al Juhani.
Najveći umjetnik među dizajnerima… Vivienne Westwood, Yamamoto, Galiano.
Milano ili London… I Milano i London.

Gracija 206

Možda vas zanima

PRATITE NAS I NA INSTAGRAMU

NEDAVNO OBJAVLJENO