,,Pjevaj Maro, Pjevaj Zlato…“  u galeriji Art

Izložba Milene Jovićević  ,,Pjevaj Maro, Pjevaj Zlato…” otvorena je u Galeriji Art, u organizaciji JU Muzeji i galerije Podgorice u partnerstvu sa UNDP-jem, a u sklopu programa manifestacije Decembarska umjetnička scena. Kustoskinja postavke je Maša Vlaović, teoretičarka i istoričarka umjetnosti. 

Multimedijalna izložba ,,Pjevaj Maro, Pjevaj Zlato…” je usmjerena ka razbijanju rodnih i drugih stereotipa, kojima se definiše uloga žene u patrijarhalnom društvu. Iako je tema aktuelna i na svjetskoj umjetničkoj sceni, ova izložba se dominantno bavi pomenutim fenomenom u Crnoj Gori. Koncept izložbe takođe problematizuje ustaljene forme predstavljanja djela, ignorišući “svečani” čin otvaranja izložbe. Umjetnica i  kustoskinja fizički ne prisustvuju izložbi, stavljajući se sarkastično u poziciju Mare koja čuva djecu kod kuće, dok muževi prisustvuju izložbi. One se obraćaju publici putem video rada ,,Pjevaj zlato, iako udato”, koji se nalazi u izlogu galerije. Njihovo prisustvo nije neophodno, svakako su dale priliku publici da se bliže upoznaju sa njima, preko detaljnih podataka iz njihovih života, javno izloženih u okviru rada. Međutim, očekivanog materijala koji se dijeli na izložbama nema. Kataloga nema, govora nema, informacije o radovima su oskudne, publici je dato Upustvo za upotrebu koje je po tačkama sprovodi od rada do rada. Izložba je društveno angažovanog karaktera i zahtjeva budnost i uključenost publike.

Centralni dio postvake je rad ,,Pjevaj maro, Pjevaj Zlato…” slika inspirisan djelom poznatog francuskog umjetnika iz epohe romantizma Teodora Žerikoa ,,Splav Meduze”. Umjetnica rekontekstualizuje datu temu i umjesto likova na orginalnoj slici, postavlja naše savremenike koji u zanosu odaju počast jednom od najuzvišenijih običaja u Crnoj Gori – slavlju povodom rođenja sina/nasljednika/puškonoše/ produžioca loze. Naravno, kako to dolikuje slavlje je propraćeno upotrebom svih vrsta oružja. Sliku prate pažljivo prikupljani recepti kako dobiti muškog potomka. Pored ovih radova publika će moći da pogleda instalaciju ,,Men’s Games Over and Over Again”, Dobrodošlicu Za Žene, Dobrodošlica Za Muškarce.

Na izložbi je predstvaljen i nagrađeni rad na ovogodišnjem novembarskom likovnom salonu ,,Everything Will Come to An End” koji problematizuje statičnost, nemogućnost akcije, crnogorški krš zaglavljen u pješčanom satu, zakočenost u vremenu i prostoru, ličnim i kolektivnim frustracijama.

Postavku prati interpretacija crnogorske pjesme Pjevaj Maro, jagnje moje malo u izvedbi Bojane Nenezić.

Porazni statistički podaci UNDP- ja ,,Žena rođena u Crnoj Gori” dio su Upsutva za upotrebu, što sarkastičnom konceptu izložbe daje tužan ton i poziva publiku da se suoče sa veoma ozbiljnom i kompleksnom temom.

Posjetiocima je na kraju večeri dodjeljen poklon koje su pripremile umjetnica i kustoskinja zajedno sa Djevojčicama sa klikerima. Izložbu je podržala Savremena karijatida, dok je prijateljica izložbe: Danijela Radovanović.

Izložba će biti otvorena za posjetioce do 27.janura.

Fotografije: Đorđe Cmiljanić, Duško Miljanić

Možda vam se dopada

Komentari

učitavam...