Vanja Borozan: Modni stil je koža koju smo odabrali

Kreatorka italijanskog modnog brenda Superology za Graciju otkriva kako je ušla u svijet mode, gdje pronalazi inspiraciju te priznaje da crnogorsko porijeklo nanovo otkriva sa osjećanjem ogromne odgovornosti

Vanja Borozan rođena je u Sarajevu, gdje odrasta igrajući se četkicama i bojama u ateljeu svog oca. Devedesetih godina sudbina je odvodi u Italiju, gdje zahvaljujući već izgrađenoj ličnosti i umjetničkom senzibilitetu upisuje Arhitektonski fakultet La Sapienza u Rimu i diplomira na smjeru Industrijski dizajn. Izraz za svoju kreativnost nalazi kao freelance saradnik u agenciji Saatchi & Saatchi, a zatim i u agenciji Leo Burnett u Rimu i Milanu, ali po prirodi radoznala i odlučna ubrzo kreće u potragu za novim idejama. Osniva i kreira Superology, novi modni brend ambicioznog manifesta. Uvesti umjetnost u serijalnost mode, prenoseći na nju vrijednosti koje prevazilaze njenu prolaznost za Vanju je bio pravi izazov.

Koliko je odrastanje u umjetničkom okruženju uz slikare, oca Ljubomira i brata Igora, uticalo na Vaše profesionalno opredjeljenje?

– Sigurno mnogo. Sjećam se da sam kao dijete čitave dane provodila u ateljeu i taj svijet boja, četkica i miris terpentina bili su sastavni dio mog djetinjstva.

 Zašto ste se odlučili za Arhitektonski fakultet?

– Bilo je neizbježno. Budući da sam odrasla u porodici umjetnika, konkurencija je bila velika i morala sam pronaći svoj najprikladniji kreativni prostor. Zaljubljenost u geometrijske oblike i racionalne, ali u isto vrijeme kreativne, koncepte dovelo me je do toga da razmišljam o arhitekturi kao izboru, iako sam još od detinjstva zapravo voljela svijet mode.

 Nakon diplomiranja dobili ste priliku da sarađujete u agenciji Saatchi & Saatchi, te u agenciji Leo Burnett, jednoj od najuspješnijih marketinških agencija. Koliko je to iskustvo u profesionalnom smislu doprinijelo Vašem ličnom rastu i razvoju?

– Dugi niz godina, prije “avanture” sa brendom Superology radila sam kao umjetnički direktor za veoma važne reklamne agencije i imala sam priliku da dugotrajno sarađujem sa međunarodnim brendovima. To iskustvo me je naučilo da je komunikacija ključni dio uspjeha branda.

 Italija je bila mjesto Vašeg pribježišta, školovanja, a odužili ste joj se modnim trendom, Superology. Koliko je bilo potrebno hrabrosti da u zemlji koja je centar modnih dešavanja pokrenete firmu i osmislite sopstveni modni brend?

– Ne bih to nazvala hrabrost nego nesvjesnost, ali u osnovi šta je umjetnost, ako ne nesvjesnost? Naravno, treba naglasiti da na jednom strukturisanom tržištu, kao što je italijansko, lakoća pronalaženja stručnjaka i materijala je od te nesvjesnosti zapravo napravila jednu priču o uspjehu.

Kakav je Superology koncept?

– Superology je modni brend sa etiketom made in Italy koji nastaje iz saradnje i razmjene kreativnog znanja između umjetnika i dizajnera, koji stvaraju numerisane kolekcije ograničenog tiraža. Superology je projekat sa veoma ambicioznim manifestom: uvesti umjetnost u serijalnost mode, prenoseći na nju vrijednosti koje prevazilaze njenu prolaznost. Inspirišem se radionicom “factory” Endija Vorhola, izbjegavajući pripadnost i identifikaciju sa jednom određenom lokacijom, stvaram sadržaje eksperimentisanjem umjetničkih izraza različitih disciplina, sa ciljem uzdizanja talenta svakoga ponaosob.

Ideja podrazumijeva originalnost, moda inovativnost. Odakle crpite inspiraciju?

– Uvijek sam u potrazi za novim idejama, inspiraciju nalazim u uličnom stilu i urbanim kontekstima. Kada putujem, gledam ljude na ulicama u različitim urbanim sredinama, metropolama, pokušavajući da osjetim trendove koji su u vazduhu. Ipak, navešću i neka poznata imena koja su mi svakako inspiracija, kao Jodži Jamamoto sa svojom estetikom i Marina Abramović, intelektualno.

Kada po Vašem mišljenju moda prelazi crtu i postaje umjetnost?

– Umjetnost za mene nema vrijednost ukoliko je van nekog konteksta. Danas je veoma lako pomiješati tržište i umjetnost. Volim da uhvatim suštinu trenutka i ispričam je na moj način: izabrani su namjenski osnovni odjevni predmeti kao što su majice i helanke koji su naprosto poslužili kao platno na koje će se prenijeti djela odabranih umjetnika.

Najnovija kolekcija brenda Superology, Capsula, muška i ženska linija, spoj je bijele i crne boje koja je čini se i Vaša lična kombinacija.

– Crna i bijela su dvije suprotne boje koje se nadopunjuju i to je zapravo malo i naš lajtmotiv, kao dva prazna platna spremna da budu ispunjena.

Kada radite novu kolekciju, na koje aspekte najviše obraćate pažnju?

– Jedna od glavnih karakteristika su unikatni komadi. Kolekciju Capsule predstavljaju ograničeni numerisani primjerci, kao umjetnička djela. Proizvodimo male količine jer nas interesuje kvalitet prije nego kvantitet, a to je posebno cijenjeno, naročito u inostranstvu.

Koliko Vam je bitan odabir materijala?

– To je jedan od osnovnih aspekata koji karakteriše kolekcije, moj tim je u stalnoj potrazi za tkaninama i materijalima za realizaciju naših artikala koji su vrhunskog kvaliteta. Koriste se isključivo italijanske tkanine i izrada, slijedeći tradiciju Made in Italy. Majice su ukrašene zanatski precizno, sa posebnom pažnjom koja se daje detaljima, kao što je izrada u serigrafskoj tehnici sito štampe, realizujući na taj način autentične artikle koji su uvijek aktuelni i mogu se nositi tokom cijele godine.

Smatrate li da je modni stil odraz ličnosti?

– Mislim da je modni stil zapravo koža koju smo izabrali. Na izvjestan način komuniciramo preko naše odjeće, uvijek je bilo tako kroz istoriju. Uvijek je odijevanje naša lična komunikacija i zapravo je dio onoga što drugima želimo saopštiti o nama samima.

Da li je Superology kolekcija ograničena samo na Italiju, odnosno Rim, ili prodaju širite i na druga tržišta?

– Uprkos tome što je Superology još uvijek mlad projekat, pokupio je već neke zanimljive rezultate, kao što su prisustvo u nacionalnoj i međunarodnoj maloprodaji, jedan ugao u Concept Showroom The CARTel u Dubaiju, gdje trenutno predstavljamo italijanske nove brendove, zatim u Holandiji u Outspoken Concept Store poznatog po galeriji savremene umjetnosti Majke Husstege, i on line show-room u Hong Kongu. Press publikacije nacionalnih i međunarodnih medija, kao što je GQ UK. A kada mislim na budućnost, željela bih svakako da se pojavimo i na tržištu Crne Gore i Srbije.

Znači razmišljate i o saradnji sa Crnom Gorom?

– Od 2010. godine pokušavamo da uspostavimo kulturni most između Crne Gore i Italije, polazeći prije svega od zajedničke istorije koju dijele na Mediteranu. Upravo te 2010. smo u saradnji sa jednom italijanskom režiserkom snimili dokumentarni film o bokeljskoj legendi, o tri sestre. Zbog izvjesnih razloga nikada nije ugledao svjetlost dana, ali je bio dodatni podsticaj da konačno pronađemo projekat na kome se mogu udružiti sinergije.

Da li volite svoj posao?

– Smatram da je moj rad jedna velika strast i kao takav za mene nije posao nego strast kojoj posvećujem zaista puno vremena.

Otac Vam živi u Kotoru, koliko često dolazite u Crnu Goru i koliko Vam znači zemlja Vašeg porijekla?

– Sada otkrivam svoje korijene, budući da sam kćer rata, kao mnogi od nas. Moje porijeklo sam otkrila kroz priče mog oca i familije, što je dodatno probudilo moju radoznalost. To ponovno otkriće živim sa dubokim osjećanjem odgovornosti. Već samo ime Superology je na neki način posvećeno i predstavlja kulturu iz koje potičem.

 

GRACIJA 74/2016.

Razgovarala Danijela Đokić

Foto Le Torres

 

Možda vam se dopada

Komentari

učitavam...