Zašto je važan cink

Hrana bogata cinkom je veliki imunološki saveznik i važan preventivan faktor raznih bolesti

Cink je jedan od najvažnijih minerala za funkcionisanje organizma, a nedavno istraživanje provedeno u 14 zemalja pokazalo je da jedna od pet trudnica ima nizak nivo cinka, dok 31% ljudi širom svijeta pati od njegovog nedostatka, poručeno je iz Svjetske zdravstvene organizacije (WHO). Cink u organizmu podstiče stvaranje bijelih krvnih zrnaca u koštanoj srži, kao i sazrijevanje takozvanih T-limfocita, neophodnih za odbranu organizma od brojnih patogenih klica. Ovaj korisni mineral sprečava upale i suzbija viruse prehlade. Hrana bogata cinkom (kao i selenom) pomaže u prevenciji infekcija, ali i da se što brže i lakše izborite s upalama koje su već nastale, poput prehlade i gripe.

Osobe s hroničnim nedostatkom cinka u organizmu sklonije su malignim bolestima, budući da djeluje i kao antioksidans. Osim toga, podstiče bolju proizvodnju krvi, što je izuzetno važno za osobe podvrgnute zračenju, koje smanjuje broj crvenih i bijelih krvnih zrnaca. Takođe, istraživanjima je utvrđeno i kako se bol u stomaku kod gastroenteritisa značajno umanjuje unošenjem cinka.

Kako znati da vam nedostaje cinka

Da vam nedostaje cinka znaćete i po pojavi bijelih fleka na noktima, te čestoj pojavi prehlada i infekcija, kao i ako primijetite suvu kožu, lomljivu kosu, te perut. Obratite pažnju i na još neke simptome: slabije čulo ukusa i mirisa, gubitak apetita, čest proliv, teže zarastanje rana, kožne iritacije, dermatitis i akne – sve su to signali da vašem organizmu treba cink.

Nedostatak cinka može da izazove i poremećaj rasta i razvoja, probleme s koncentracijom i pamćenjem. Ukoliko ste prepoznali neke od ovih simptoma – provjerite nivo cinka u organizmu. Cink u hrani je veoma važan za funkcionisanje organizma, a sve vitamine i minerale treba prije svega unositi prirodnim izvorima – hranom. Tako se i cink najbolje apsorbuje kroz konzumaciju namirnica kao što su jaja, govedina, ćuretina, te školjke, rakovi i tunjevina. Cinka ima i u biljnim izvorima, a najviše u bademima, potom pasulju, pšeničnim klicama, integralnim žitaricama, sjemenkama bundeve, spanaću, mahunarkama poput buranije i graška. I sva navedena hrana, osim cinkom, bogata je i magnezijumom i selenom.

Cink u obliku tableta ili pastila za grlo se često koristi za skraćenje trajanja prehlade i ublažavanje simptoma. Takođe, suplementacija cinkom je efikasan tretman kod enteropatskog akrodermatitisa, genetskog oboljenja kod kojeg postoji poremećaj apsorpcije cinka.

Uz aktivno učešće u procesima metabolizma u organizmu, cink vrlo pozitivno djeluje na nervni sistem, kožu, kosu, kao i vid. Cink i vitamin C su nepobjediv tandem koji imunološki sistem čine snažnijim i efikasnijim. Ova kombinacija se naročito preporučuje tokom zime, kao korisna zaštita od brojnih infekcija i prehlada. Hrana bogata cinkom potpomognuta C vitaminom se preporučuje nakon povreda, hirurških zahvata ili opekotina, jer pomaže jer pomaže bržem oporavku.

Simptomi nedostatka cinka:

– česte prehlade i infekcije;

– suvoća i ogrubjelost kože;

– sporo zarastanje rana, opadanje kose, obrva i trepavica;

– gubitak apetita i naglo mršavljenje;

– teško prilagođavanje očiju na mrak;

– apatično ponašanje, zaboravnost i depresivna osjećanja;

– impotencija i neplodnost (kod oba pola).

GRACIJA 120/2017.

Možda vam se dopada

Komentari

učitavam...